397.5 милиарда евро. Това е стойността на различните данъци и такси, които шофьорите в Европа плащат на държавната хазна, за да карат автомобилите си.
Цифрата, пресметната в последния годишен доклад на Европейската асоциация на автомобилните производители, е колосална, но реалната сума е още по-впечатляваща, защото е само за 15 държави от Европейския съюз. За сравнение: целият външен дълг на Гърция възлиза на 360 милиарда евро.
Най-голям дял в почти всички страни без една имат акцизите върху горивата. Изключение прави само Португалия, където общият данък добавена стойност върху продажби на автомобили, покупка на части и гуми и сметки от сервизите достига 3.4 млрд. евро, а приходите от акцизите върху горива и масла са 3.2 млрд. евро. Южната страна се радва и на 672 милиона евро от данъци при покупка, регистрация и използване, от които 554 милиона евро са от еквивалента на общинския годишен данък.
Рекордьори в приходите, очаквано, са Германия, които през 2012 г., от когато са последните налични данни, са събрали 80 млрд. евро от своите граждани - над 26 млрд. от ДДС, малко над 39 млрд. евро от акцизи върху горива и масла, а останалите от различни местни данъци.
Близо са и Италия (71.9 млрд. евро общи приходи за 2015 г.) и Франция с постъпления от 71.1 млрд. евро.
Впечатление прави, че в почти всички изброени страни, местните данъци се формират на база на вредните емисии, които автомобилът изпуска, а не на конски сили на двигателя и възраст, както в България. От всички страни членки на ЕС тази практика е възприета в 19 от тях.
Повечето страни, а тук вече влизаме и ние, дават облекчение при данъците за електрически автомобили. В някои държави обаче, като Австрия, се намалява и процентът ДДС при покупка на екологично чист автомобил. А в Словения държавата дава субсидии на потребителите, когато си закупят автомобил на ток.
Данните сочат още, че унгарците плащат най-много ДДС при покупка на автомобил - 27% над стойността, следвани от Дания, Хърватия и Швеция (25%). Най-малко държавата прибира в Люксембург (17%) и Малта (18%). В България ДДС-то е 20%.
За сметка на това Унгария е далеч от рекордните стойности на облагане с акциз на горивата. Върху цената на бензина най-много плащат в Холандия - 772 евро за 1000 литра, а върху дизела акцизът е най-висок във Великобритания - 680 евро.
България е на почти минималното определено от ЕС ниво за бензина от 359 евро - ние плащаме 363 евро върху 1000 литра, а при дизелът сме на абсолютния минимум от 330 евро.
Тохо
на 02.07.2017 в 18:58:32 #2Много просто, Пепи. Печелбата на картела е много по-голяма от в Австрия. Но кой му пука? Парното се увеличи с близо 30% - на никой не му пука. Много по-учудващо е, защо картелът в България не увеличи още печалбата си. Мислиш ли, че ако бензина е примерно 2,50 на някой ще му пука? Така да се каже, трябва да сме благодарни, че ни дерат само с толкова. Спокойно можеха да се разберат да продават и на 3 лева. Кой ще каже нещо?
svilen-mollov-PjESwogy
на 02.06.2017 в 15:56:19 #1при дизелът?????