Работа от вкъщи има лоша слава. Много хора смятат, че това е начин да се избегне упорития труд, защото сме далеч от офиса и бдителния поглед на ръководството.
Да работим от дома си вероятно изглежда като ерес, ако вярваме в идеята за "съвместно, новаторско работно място" или споделяме често срещаната мениджърска мания "нека да накараме всички да работят в офис, който изглежда като хотелско лоби от друго измерение".
Но според професора по икономика в Станфорд Никълъс Блум привържениците на идеята за отворените офиси разсъждават изцяло погрешно.
В своето участие в TED Talk Блум обяснява, че работата от вкъщи е потенциално толкова мощна и иновативна, колкото и самоуправляващите се автомобили. И е абсолютно сериозен.
Като доказателство професорът посочва компания в Сингапур, която в продължение на 2 години провежда интересен експеримент - половината от служителите й работят от дома си 4 дни в седмицата, а другата половина идват в офиса 5 дни седмично.
Двугодишното проучване разкрива, че служителите, работили от вкъщи, са имали "огромно, огромно" (по думите на Блум) увеличение на производителността - почти еквивалентно на допълнителен работен ден - главно поради по-рядко разсейване и по-малко безсмислени разговори.
Експериментът доказва, че служителите, работещи от дома, са склонни да остават по-дълго на едно и също работно място, като по този начин намаляват текучеството на персонал.
Така се избягва сериозен проблем, който намалява производителността и резултатите на управлението и води до скъпа загуба на умения и контакти, когато един служител напусне.
Освен това работещите от вкъщи са по-щастливи и по-здрави, като по този начин намаляват болничните и отсъствията от работа (както и хората, идващи в офиса с вирусно заболяване), а всичко това намалява общите разходи на компанията за здравеопазване.
Експериментът е толкова успешен, че сингапурската компания налага на всички свои служители да работят от вкъщи. Това й позволява да расте, без да харчи пари за скъпо офис пространство.
Тези резултати са в унисон със скорошно проучване на Галъп. Според него служителите, работещи от вкъщи 3 до 4 дни седмично са много по-склонни да се чувстват ангажирани, отколкото хората, ходещи в офиса всеки ден.
Изводът е само един: компаниите, които принуждават служителите си да ходят в техните лъскави, но шумни и разсейващи отворени офиси, ще постигнат много по-добри резултати, ако оставят служителите си да работят от вкъщи през повечето време.