Най-голямата в света музикална услуга за стрийминг в света - Spotify е подала документи, за да започне да търгува акциите си на Уолстрийт. Компанията очаква акциите й да се продават на цени, които биха могли да я оценят на повече от 23 млрд. долара.
Шведската компания ще листне ценните книжа директно на борсата, заобикаляйки традиционния процес на предлагане на акции. При стандартно публично предлагане компаниите издават нови акции, като първоначалната цена се поема от инвестиционните банки.
С директното листване настоящите акционери на Spotify пускат акциите си направо на пазара. Този ход осигурява удобен изход за ранните инвеститори, които искат да се възползват от растежа на компанията, но не е предназначен да помогне на фирмата да събере значителен нов капитал.
"Става дума за компания, която дава възможност на своите инвеститори да получат възвръщаемост, за да могат да преминат към следващия етап от кариерата си", каза Марк Мълиган, анализатор в областта на музикалната индустрия във Великобритания в MIDiA Research.
Spotify, която стартира своята услуга за стрийминг през 2008 г., вече е активна в 61 страни с 159 милиона месечни активни потребители и 71 милиона платени абонати.
Изчисляване на стойността
Акциите на компанията са продадени между 37.5 долара и 125 долара за брой в частни сделки миналата година и над 132 долара тази година. Потенциалната оценка на компанията се основава на комбинация от цената на акциите й и тяхното количество.
Според цените, споделени от Spotify, компанията може да бъде оценена в диапазон от 6.3 млрд. долара до над 23 млрд. долара.
По-високата цифра ще превърне хода на Spotify в един от най-големите публични дебюти на технологична компания от 2012 г. насам, каза Катлийн Смит, директор на Renaissance Capital, който осигурява институционално проучване и управлява фондовете, търгувани на борсата, фокусирани върху нови публични компании.
Смит обаче предупреди, че през последните години частните инвеститори са склонни да плащат за компаниите повече отколкото публичните пазари.
Собственикът на Snapchat - Snap например имаше пазарна капитализация от близо 30 млрд. долара след първия си ден на търговия миналата година, но имаше сериозни затруднения да поддържа тази цифра.
"Това може да е проблем - може ли компанията да поддържа тези оценки", отбеляза Смит.
В документите, подадени в Комисията за ценните книжа и фондовите борси Spotify съобщава, че е понесла оперативни загуби от самото начало и е изгубила 1.2 млрд. евро през 2017 г.
Но други ключови показатели, включително приходите, се движат в правилната посока. Spotify отчита приходи от 4.09 млрд. евро за миналата година, което е с почти 40% повече от заработените 2.95 млрд. евро през 2016 г.
Европа е най-големият регион с 58 милиона активни месечни потребители, следвана от Северна Америка. От услугата й се възползват клиенти в Латинска Америка и други части на света.
"Всички тези неща дават на инвеститорите наистина силна увереност, че са на прав път", посочва Мълиган.