Електрически автомобил за всеки шофьор - това няма да е нещо, което ще се случи в близко бъдеще. Докато политиците се вдъхновяват от новите превозни средства с "нулеви емисии", покупката на електромобил зависи главно от стандарта на живот и платежоспособността на хората.
Така започва статия на френския вестник Les Echos, посветена на продажбите на електрически превозни средства в Европа.
Тя цитира проучване на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) според което процентът на навлизане на електрическите превозни средства в Европа е пряко свързан с БВП на глава от населението.
Пазарният дял на електромобилите в продажбите на нови автомобили в момента е едва 1% в страни, където БВП на глава от населението надвишава 30 000 евро. И е почти нулев в тези, където БВП е по-малък от 17 000 евро.
Почти в половината държави членки на ЕС електрическите превозни средства държат едва 0.5% от автомобилния пазар. "Достъпността очевидно е основно препятствие", отчитат от ACEA.
Де факто, електромобилите остават привилегия, която е запазена за богатите държави. "Много хора вземат норвежкия пазар като база за сравнение. Но точно както нейния БВП на глава от населението от 64 000 евро (повече от 2 пъти по-висок от средния за ЕС), делът на електромобилите от 29% в Норвегия е изключение в Европа", посочва генералният секретар на ACEA Ерик Джонаерт.
Силно оспорваният "Данък Tesla"
Източник: Electromobility.com
Богатството дава възможност на Норвегия да въведе мощни стимули за закупуване на електрически превозни средства: освобождаване от данъци върху въглеродните емисии и ДДС (25%), предимства при движението и паркирането, голяма мрежа от зарядни станции, безплатно зареждане и т.н.
Стимулите са толкова големи, че в скандинавската страна е много по-изгодно да си купите електрическа кола, дори и от най-скъпите, отколкото кола с двигател с вътрешно горене. Норвежкото правителство обмисля да ограничи някои от ползите, запазвайки ги само за превозни средства под два тона. Т. нар. "данък Tesla" е силно оспорван в страната.
Източник: iStock
Причината електромобилите все пак да успяват да пробият в някои европейски държави е само една: обществените субсидии. "Стимулите за закупуване на електрически автомобили, включително и на паричния им компонент, са много разнообразни в Европа", твърдят авторите на проучването.
Те отбелязват, че в 5 страни членки на ЕС (Гърция или нови членки от Централна Европа), подобни стимули изобщо не съществуват. В Гърция продажбите достигнаха едва 32 броя през миналата година.
Бонус за трансформация
Продажната цена на електрическите автомобили все още остава много висока. Във Франция, където процентът на навлизане достигна 1.4% през миналата година (29 189 продажби), най-продаваният електромобил е Renault Zoe. Цената му е 23 700 евро, без да е включено зареждането на батерията.
Регистрациите на нови електрически превозни средства в страната са се увеличили с 14% за първите 9 месеца на 2017 г., показват данни на Асоциацията за развитие на електрическата мобилност.
Продажбите без съмнение щяха да са в пъти по-малки без нямаше бонуса от 6000 евро, от който могат да се възползват купувачите на електромобили. Към тях може да се добави и стимулът от 4000 евро (ще бъде намален на 2500 евро през 2018 г.) за преминаване към по-екологично превозно средство, свързан със замяната на стар дизелов автомобил с нов електромобил.