Електромобилите напредват бързо, но ще са им нужни десетилетия, за да станат основна част от глобалния автомобилен парк. Петролът ще продължи да бъде търсен в корабоплаването, авиацията и нефтохимическата промишленост.
Това заяви в интервю за CNBC Амин Насер, президент на най-голямата петролна компания в света Saudi Aramco.
Електрическите и хибридните автомобили все още формират малка част от общия пазар и няма да представляват значителна част от превозните средства през идните години.
"Електрическите превозни средства ще продължат да растат, ще имат добър пазарен дял, но ще са нужни десетилетия, преди да заемат значителен дял от енергийния микс", каза Насер.
Електрическите автомобили нараснаха до повече от 2 милиона през 2016 г., което е близо 60% ръст спрямо предходната година, според официални данни. Сега те съставляват около 0.2% от всички автомобили на пътя, което е "много малък процент", отбелязва Насер.
Но дори и в постоянно увеличаващите се електромобили са намесени изкопаемите горива. Голяма част от хибридните електрически превозни средства са с газови двигатели. През 2016 г. в света има около 805 000 плъгин електрически хибриди. Това са 40% от всички електрически автомобили.
До 2030 г. се очаква електрическият парк да нарасне до 160 млн. автомобила. По това време ще има общо 2 милиарда автомобила, прогнозира Насер.
"Броят на конвенционалните превозни средства, които все още са на пазара, въпреки че те със сигурност са по-ефективни, все още е много голям в сравнение с това, което имаме днес (като електромобили)", отбеляза мениджърът.
Енергийната индустрия гарантира, че разполага с необходимите резервни нива и капацитет за производство на петрол, за да се подготви за бъдещето и да достави на света адекватна енергия. Суровият петрол ще продължи да играе важна роля в тежкото корабоплаване, авиацията и нефтохимията, каза Насер.
Петролът има нови приложения, особено в нефтохимическата индустрия, която използва вторични продукти от обработката му за производството на пластмаси и специални химикали. "Химическият бизнес расте с около 3%, много повече от нарастването на транспортния сектор. Какво повече можем да направим за растежа, освен да идентифицираме нова употреба (на петрола)?", обясни Насер.