Всички нови коли, продадени в Европа, ще са електрически след по-малко от две десетилетия, благодарение на правителствена подкрепа, падащите цени на батериите и големи икономии, предвижда холандската банка ING.
Въпреки това, ING предупреждава, че европейските автомобилни компании ще загубят битката за пазара срещу конкурентите си от САЩ и Азия, които вече са лидери в производството на батерии.
Прогнозата е доста по-крайна от повечето подобни, като например тази на Националната мрежа на Обединеното кралство, която обяви в четвъртък, че очаква 90% от новите коли в страната да са електрически до 2050-та година.
Решението на Франция да забрани продажбите на коли на бензин и дизел до 2040-та година предполага, че там също смятат, че разпространението на електрически автомобили ще е по-бавно от това, което очакват от ING, пише Guardian.
Банката вярва, че изцяло електрическите коли ще станат рационалният избор за автомобилистите в Европа някъде между 2017-та и 2024-та година. Причина за това ще са понижаването на цените им и развитието на инфраструктурата за зареждането им.
Докладът на ING, предвижда, че до 2024-та година в Германия разходите за притежаването на електрическа кола, включително купуването и зареждането й, ще бъдат същите като при стандартен бензинов или дизелов модел.
От банката смятат, че пренасочването към електричество ще е подпомогнато от падащите цени на батериите.
Притесненията на шофьорите относно автономността на електромобилите също ще се изпарят през 2020-те, казват от ING, защото изминатото разстояние между две зареждания ще премине от 160-250 км на повечето модели днес до над 600 км през следващото десетилетие.
Евентуално, до края на следващото десетилетие, производителите на автомобили ще започнат да се фокусират изцяло върху електрическите модели, пише в доклада. Шведската фирма, Volvo, наскоро отбеляза началото на тази тенденция, обявявайки, че ще пуска на пазара само хибриди или изцяло електрически коли от 2019-та нататък.
ING очаква колите захранвани от батерии да победят водородните модели както ценово така и от гледна точка на инфраструктурата. Въпреки това, според банката, европейските производители най-вероятно ще изпуснат идващата електрическа революция, защото конкурентите им от САЩ и Азия имат предимството в технологиите за производство на батерии и електрически мотори.
"Конкурентното предимство на Европа в двигателите с вътрешно горене изчезва с изместването към електрически автомобили, " пише в доклада.
Тони Сиба, икономист от университета Станфорд в САЩ, който има публикувано изследване върху темата, казва, че проучванията му ясно показват, че почти всички превозни средства в целия свят ще са електрически до 2040-та година.
Автомобилната индустрия неминуемо ще срещне технологично смущение от автономните електрически автомобили в началото на 2020-те години. Дори без автономните технологии, производството на коли с двигатели с вътрешно горене до 2040-та година отдавна ще е съкратило драстично размерите си, мята икономистът.