Водният транспорт е най-разпространеният, но и най-замърсяващият начин за транспорт на товари по света. Според някои оценки световната корабоплавателна индустрия произвежда толкова въглероден диоксид колкото Германия.

Но защо корабите са толкова замърсяващи?

Двигателите на най-големите кораби в света могат да високи колкото 4-етажна къща и широки колкото 3 лондонски двуетажни автобуса. За да се захранят подобни гиганти е нужно много гориво, което на свой ред създава голямо количество парникови газове.

Въглеродният диоксид е типичен пример за парников газ. Ефектът на парниковите газове (т.нар. парников ефект) е процесът, в който газовете задържат топлина в земната атмосфера и загряват планетата.

Международното корабоплаване е 6-ият най-голям замърсител в света

Международното корабоплаване е 6-ият най-голям замърсител в света

Международното корабоплаване формира около 2.2% от всички глобални емисии на парникови газове и 2.1% от емисиите на въглероден диоксид, според последните данни на Международната морска организация на ООН.

Германия допринася за 2.2% от световните въглеродни емисии и 1.9% от общите емисии на парникови газове, според данни на ЕК - почти колкото международната корабоплавателна индустрия.

Сравнението с държави може да се използва като средство за доказване на мащаба на замърсяването в корабоплавателната индустрия.

Южнокорейският контейнерен превозвач Hanjin фалира и няма да е последният

Един от най-големите контейнерни превозвачи фалира и далеч няма да е последният

Причината е в пренасищането с кораби

Според Международния съвет за чист транспорт, независима изследователска екологична организация, международното корабоплаване е произвело 812 млн. тона въглероден диоксид през 2015 г.

Ако се третира като държава, то ще бъде шестият най-голям емитент на въглероден диоксид през 2015 г. след Китай, САЩ, Индия, Русия и Япония. Корабоплването отделя повече въглеродни емисии от Германия, Южна Корея и Канада. Това се потвърждава и от списъка на най-замърсяващите държави, изготвен от холандската Агенцията за оценка на околната среда.

Изследванията на държавната агенция и екологичната организация се съсредоточават върху въглеродния диоксид, произведeн при използването на енергия, като от проучването умишлено са изключени вътрешните и риболовните кораби.

Датската Maersk обяви нетна загуба за втори път от Втората световна война насам

Най-големият контейнерен превозвач със загуба за втори път от Втората световна война

Акциите на компанията тръгнаха надолу

Международната морска организация разглежда и количеството сяра в мазута, използван на борда на корабите. Организацията смята, че намаляването на серните оксиди, които произлизат от всеки кораб, трябва да има значителни ползи за здравето на околната среда.

Световният съвет за корабоплаване, който е орган на индустрията, твърди, че участва в усилията за намаляване на въглеродните емисии и "работи за постигането на глобално споразумение за борба с въглеродните емисии от кораби чрез Международната морска организация".

Международното корабоплаване е термин, който се отнася за корабоплаването между пристанищата на различни държави и изключва вътрешния транспорт. Съществуват много различни видове кораби и всеки отделя различни нива на въглероден диоксид.

Защо не се създават енергийно по-ефективни кораби

Защо не се създават енергийно по-ефективни кораби

Липсвата стимули, каквито има за автомобилния транспорт например

Най-големите кораби логично са най-големите замърсители: това са контейнеровози, кораби за насипни товари и петролните танкери. Контейнеровозите формират около 1/5 от всички емисии.

Съвременните кораби обаче са проектирани да се движат по-ефикасно от по-старите или са конструирани да работят на по-ниски скорости, за да пестят гориво.

Например, най-големите контейнеровози на транспортния гигант Maersk са с 35% по-икономични от по-старите и по-малки кораби, според Marine Insight.

Европа пуска първите електрически контейнеровози в света

Европа пуска първите електрически контейнеровози в света

Те ще могат да се движат и по речните водни пътища

Някои фериботи в Шотландия и Норвегия вече се движат на ток, благодарение на модерни електрически батерии. Има и по-радикални японски планове за високотехнологични платна за захранване на товарни кораби.

Обичайно е корабът да бъде регистриран под флага на държава, различна от държавата на корабособственика. Това е т.нар. "удобен флаг" и позволява на корабите да плават съгласно морските разпоредби на флага, под който са регистрирани. Предлага се достъп до по-евтина работна ръка и ниски данъци.

Гърция има най-големия търговски флот в света и той е колкото половината й икономика

Гърция има най-големия търговски флот в света и той е колкото половината й икономика

Дълговете на компаниите от бранша обаче достигат 50% от стойността на плавателните съдове

Много от корабите по света плават под флага на Панама, а по-голямата част от световния флот плава под знамената на развиващи се държави.

Петте държави, притежаващи най-много кораби в света, са Гърция, Япония, Китай, Германия и Сингапур.