Първите изцяло електрически, напълно екологични и вероятно без екипаж контейнерни шлепове тръгват между пристанищата на Антверпен, Амстердам и Ротердам от това лято.
Съдовете, проектирани така че могат да минават под мостове, докато превозват стоките си по вътрешните водни пътища на Белгия и Холандия, се очаква да намалят значително използването на дизелови камиони за транспорт на товари.
Наречени "Tesla на каналите", техните електрически двигатели ще бъдат задвижвани от 20-футови батерии, заредени на брега от екологичния енергиен доставчик Eneco.
Въпреки че шлеповете са проектирани да работят без екипаж, те ще имат екипажи през първия период на експлоатация, докато се изгражда нова инфраструктура около някои от най-оживените вътрешни водни пътища в Европа.
През август ще бъдат в експлоатация 5 лодки, дълги 52 м и широки 6.7 м, които ще могат да превозват по 24 контейнера с дължина 20 фута, тежащи до 425 тона. Те ще бъдат оборудвани със захранванща кутия, която ще им осигури електроенергия за 15 часа.
Тъй като нямат нужда от традиционно машинно отделение, плавателните съдове ще разполагат с до 8% повече пространство, според холандския им производител Port Liner. В резултат на дейността им се очаква около 23 000 дизелови товарни камиона да бъдат спрени от движение.
На по-късен етап ще бъдат пуснати шест 110-метрови шлепа, пренасящи общо 270 контейнера (по 45 на всеки от тях). Те ще бъдат захранвани от по 4 акумулатора, които могат да осигурят 35 часа автономно движение. Употребата им може да доведе до намаляване на въглеродните емисии с около 18 000 тона годишно.
Плавателните съдове на Port Liner са уникални с това, че батерията поставя в контейнер, който може да се съхранява на всеки кораб. Така електрическите мотори и батериите могат да бъдат монтирани и на по-стари плавателни съдове. "Това ни позволява да модернизираме вече работещите баржи, което е голям тласък за препоръките за зелена енергия в индустрията", заявява изпълнителният директор на компанията Тон ван Мейген.
Макар в момента основната част от товарите (74.9% по данни на Евростат) в Европейския съюз да се пренася по суша, все повече от тях ще бъдат транспортирани с шлепове по вътрешните водни пътища.
Шлеповете се разработват в Холандия с помощта на 7 млн. евросубсидии и допълнителни средства от участващите пристанища. Port Liner прогнозира, че ще може да произвежда около 500 баржи годишно, за да предизвика революция товарната индустрия.
Баржите ще бъдат първите в света, които ще плават на въглеродно неутрални батерии и само ниските мостове в ниските страни могат им попречат да бъдат натоварени с повече стоки, посочва ван Мейген. Все пак има още доста време, докато водният транспорт премине изцяло на екологично чиста енергия.
"Има около 7300 вътрешни кораби в Европа и повече от 5000 от тях са собственост на предприемачи в Белгия и Холандия. Можем да строим по повече от 500 годишно, но при тази скорост ще отнеме около 50 години, за да може индустрията да работи на зелена енергия", признава ръководителят.
Mithrandir
на 28.01.2018 в 16:42:43 #1Зелена енергия та зелена енергия. Е от какво я произвеждат тази зелена енергия? Вятърната и слънчевата енергия не става за базов товар, тъй като и едната и другата са непостоянни. ВЕЦ-овете, колкото и да са зелени, ги ползват като ПАВЕЦ, за да изравняват енергопотреблението. И те отпадат. За ТЕЦ-овете няма смисъл да говорим колко са зелени, а освен това отношението Електрическа/Топлинна енергия е 1:3. Метан ли ще горят? Него трябва от Русия да го вземат, и отново отношението Електрическа/Топлинна енергия е лошо. Единствено АЕЦ-ите произвеждат зелена енергия, но гейропата иска да се отказва от тях.