Смартфон индустрията вече има виновник за намаляващите продажби: старите устройства остават твърде популярни.

Цените, които вече достигнат 1000 долара, а и липсата на твърде интересни нови функции в последните модели, карат потребителите да държат устройствата си все по-дълго. Така в края на 2017 година бе записан първи спад в продажбите на смартфони, припомня The Wall Street Journal.

"Смартфоните сега много приличат на автомобилната индустрия", казва Шон Клиланд, директор в B-Stock Solutions Inc. "Все още искам да карам Mercedes, но ще изчакам няколко години и ще си купя по-стария модел. Същата идея".

Друг тренд, зает от автомобилната индустрия, помага на потребителите да "преживеят" твърде високите цени - лизингът. Вместо да купуват нови телефони, клиентите на Sprint Corp. и T-Mobile US Inc. могат да ги купят на лизинг, което им позволява по-късно да ги заменят за най-новите устройства. Тази възможност все още не постигна огромна популярност, но това скоро може да се промени.

Реновираните (refurbished) телефони представляват най-бързорастящият сегмент в световната смартфон индустрия и в момента като всяко десето продадено устройство е такова, показват данните на Counterpoint Technology Market Research.

Тези по-стари телефони, които се продават за няколкостотин долара, подриват търсенето за нови устройства, които носят най-големите печалби за производителите. Премиум смартфон днес най-вероятно ще има трима или четирима различни собственици преди да бъде изхвърлено.

Телефоните втора употреба отдавна намериха път към Африка, Индия и други развиващи се пазари. Но сега американците представляват 93% от купувачите при продажбите на такива на аукционите на B-Stock. През 2013 година те САЩ и останалата част на света бяха в съотношение 50:50.

Американските потребители, подтиквани от двугодишните договори с мобилните оператори и субсидиите, сменяха устройствата си всеки 23 месеца през 2014 година, според BayStreet Research LLC. Сега те запазват телефоните си с осем месеца повече, а до следващата година се очаква периодът, който изкарват с един телефон, да нарасне до 33 месеца.

Производителите на устройства не губят изцяло, когато по-старите телефони сменят неколкократно собствениците си. Apple, например, продължава да печели от продажбата на приложения, музика и други.

В скорошно интервю Ди Джей Кох - директорът на мобилното звено на Samsung, заяви, че растящата популярност на устройствата втора употреба кара компания да премисли дали не трябва да промени стратегията си - например да заложи повече на продажбата на по-стари премиум модели, които са били реновирани, вместо на нови евтини телефони.