1. Мерцедес отново е по-бърз от съперниците

Мерцедес не предоставиха никакви очевидни доказателства за огромното си преимущество над конкурентите, но неколкократно намекнаха, че могат да бъдат много по-бързи. През последния ден на тестовете Ромен Грожан с Лотус с гуми "суперсофт" направи най-бърза обиколка . 1:24,067. Нико Розберг изостана само на 0,3 сек. като използваше гуми "медиум". Това означава, че W06 потенциално може да даде време 1:22-1:22,5.

Най-добрият резултат на Ред Бул - 1:14,5 беше постигнат от Даниел Рикиардо с гуми "софт". В същия ден Люис Хамилтън с "медиум" изостана от австралиеца само на 0,3 сек. Значи ли това, че Мерцедес ще бъдат отново по-бързи от всички останали? Измерването на максималните скорости през първите два дена от тестовете показва, че заводският отбор и неговите клиенти даже и не опитаха да натоварят двигателите до максималните обороти.

Що се отнася до дължината от сериите обиколки, то разчетите показаха, че световните шампиони не са загубили предимството си  в състезателно темпо. По време на имитацията на състезание в петък средното темпо на Хамилтън беше в рамките на 1:29,647, докато Рикиардо изминаваше обиколките средно за 1:30,463. Проблемът на австралиеца е в това, че Хамилтън, който използваше по твърди гуми, непрекъснато се оплакваше от лошо подгряване на гумите, и въпреки това се оказа напред със значителен аванс. Разбира се, няма как да знаем точното количество гориво в резервоарите на болидите на Ред Бул и Мерцедес, но предварителните резултати ни карат да се опасяваме, че германците отново ще доминират на всички фронтове.

Трябва да припомним и че през цялото време на тестовете Люис и Нико не бяха в оптимално състояние. Хамилтън през първия ден вдигна температура, а Росберг беше измъчван от болки във врата от възпален нерв. Вероятно двамата пилоти не ни показаха всичко от това, на което е способен W06.

2. Рено демонстрира значителен прогрес

Първите тестове на Херес за Ред Бул и Торо Росо започнаха малко по-добре, отколкото през миналата година. Но още в Барселона всичко се промени. Сайнц и Верстапен нямаха проблеми с надеждността на болидите, а Квят и Рикиардо само в четвъртък изминаха по-малко от 100 обиколки. Освен това Ред Бул успя да настигне съперниците си и започна да работи над дълги серии от обиколки и над настройките. Изглежда наистина в Херес проблемът е бил в един малък детайл и, след неговото решаване, Рено направиха космически скок наред.

През миналия сезон френските двигатели бяха по-слаби не само от гледна точка на надеждността, но и от гледна точка на мощността. Двигателите Хонда засега не могат да постигнат максималната мощност, но, според запознати, имат далеч не лоши характеристики. Ферари прибавиха около 80 к. с.  , а Мерцедес поне още 50. Ще могат ли в Рено да се справят с недостига на мощност? Имитацията в състезателно темпо на Рикиардо не дава основание за особен оптимизъм. Засега изглежда, че съперниците са се откъснали още повече от Рено. Загубата на няколко крайъгълни камъка на успеха на Ред Бул може да удари лошо по амбициите на отбора. Не е изключено спадът да започне още сега. През този сезон отбора на Хорнер може да пропусне пред себе си и Уилямс.

3. Уилямс има какво да крие

В Гроув продължават усилено да се засекретяват в най-добрите традиции на Джеймс Бонд. Отборът не работи особено активно с настройките и с нежелание пуска автомобила на дълги серии обиколки. Обикновено такова завидно упорство в прикриването на истинската скорост е прието да се прави в два случая: когато инженерите разбират, че са допуснали груба грешка в проектирането или когато резултатите в аеродинамичния тунел надхвърлят всички очаквания и отборът не иска да разкрива картите си.

Значително по-реалистичен изглежда вторият вариант. Фелипе Маса изостана само на 0,1 сек. от Ферари и Ред Бул, при това, като съдим по резултатите от измерването на максималната скорост, двигателят на Уилямс не разви максималната си мощност. В Уилямс не симулираха състезание, а за състезателното темпо можем да съдим откъслечно по дългите серии на Фелипе. Но наблюдателите съобщават, че бразилецът е използвал по-твърди гуми и като цяло е бил по-бърз от Рикиардо, който използваше "медиум". Ботас и Маса предпазливо формулират целите за сезона. Те са на едно мнение, че да се преборят с Мерцедес ще бъде трудно, но изпреварването на Ред Бул е напълно постижима задача.

4. Ферари повтори резултатите от Херес

След четирите дена в Барселона стана очевидно, че в Скудерията накрая са успели да направят в по-голяма или в по-малка степен управляем болид. И дори ледения" Кими се усмихва и е преизпълнен с ентусиазъм, а Себастиян с удоволствие изброява любимите си болиди, които, какво съвпадение, всичките без изключение са построени в Маранело. А какво можем да кажем за скоростта на новата SF-15T?

През втория ден на тестовете Райконен изостана от Рикиардо само на 0,01 сек. като използваше същите гуми както и австралиеца. При това финландецът остана недоволен от това, че при работата с настройките отборът така и не можа да добави малко скорост. Напълно е възможно това да е таванът на това Ферари, но даже и това е достатъчно, за да може да се бори с Ред Бул. Засега италианците не тестваха болида на дълги серии от обиколки, но обещаха да покажат състезателното темпо на колата на последните тестове. Като цяло може да се каже, че в Скудерията са направили крачка напред, но е трудно да се определи доколко напред са отишли в Маранело.

5. Макларън и Хонда с в ужасно положение

Хонда продължава да издевателства над Макларън - отново и отново болидът спира на пистата без видими причини. Само в един от дните на тестовете Бътън и Алонсо изминаха повече от 25 обиколки, а като цяло по изминато разстояние японският автомобилен концерн зае последното място, като изостана значително от Рено. При това никакъв системен дефект в Макларън не се вижда. Просто отборът е преследван от дребни технически проблеми, които не дават възможност да се оцени потенциала на колата. През първия ден беше изоставена от системата ERS, а преди това отборът беше преследван от проблеми с електрониката и хидравликата. Нищо особено, но за осем дена тестове в Макларън така и не разбраха какъв е потенциала на новия двигател (това доказва последното място по максимална скорост), не можаха да изпробват гумите и не тестваха болида на дълги серии от обиколки.

Кога ще бъдат решени проблемите е неизвестно и, съдейки по изказванията в пресата, отборът бързо изгуби предишния си неуместен оптимизъм. Но това не е чак толкова лошо. Сега подчинените на Ерик Булие ще могат трезво да погледнат на амбициите на Макларън-Хонда през настоящия сезон. Особено като се отчита това колко напред отидоха съперниците по време на вторите тестове.

6. Даже по време на тестовете не трябва да се забравя за сигурността

Отново и отново се връщаме към проблема със сигурността във Формула 1. Отначало аварията с Жюл Бианки, а сега и изключително странния сблъсък на Алонсо със стената. В последния ден от тестовете испанецът с неголяма за мерките на Формула 1 скорост неочаквано загуби контрол над колата и се вряза в стената. Ударът беше мигновен и силен и Фернандо получи натоварване от 30g и беше откаран в болницата. Наистина там потвърдиха, че пилотът е напълно здрав и все пак не пожелаха да го изпишат.

Веднага след инцидента в пресата започнаха да съчиняват екзотични версии - от загуба на съзнание до токов удар. Първоначалното предположение за силен вятър изпратил MP4-30 в стената изглежда неубедително. Журналистите от Auto Motor und Sport обърнаха внимание на необичайния ъгъл на удара на болида. По всички закони на физиката колата, която завива надясно с висока скорост, при загуба на управлението ще трябва да занесе в противоположната посока. А в случая с Алонсо шасито незнайно защо атакува десните бариери. Какво е могло да се случи? Може да има само четири предположения: или пилотът съзнателно е завъртял волана на дясно, или е отказала кормилната уредба, или спирачките са заработили неправилно, или се е счупило окачването. Някои очевидци твърдят, че са видели повреда на окачването на лявото колело, макар че на това място не е имало съприкосновения на колата със стената. Макларън провеждат разследване, но засега не са постигнати особени успехи.

Но първата катастрофа за сезона се случи още по-рано. Сузи Волф и Фелипе Насер се сблъскаха в петия завой по време на първия ден от тестовете. Пилотите се обвиниха взаимно, а стюардите прецениха, че това е състезателен инцидент. Трябва да отбележим, че нито Волф, нито Насер имат голям опит в управлението на болиди от Формула 1.

7. Няма никакъв смисъл от завръщането на Маруся

Маруся няма пилоти, инфраструктура, персонал, спонсори, смени си името на Манор и наскоро започна подготовката на миналогодишния болид за новия сезон. Отборът ще получи миналогодишните двигатели на Ферари, макар че договорът за доставката не е още подписан.

Кой е спасителят на болния отбор? Говори се, че това е лично Рон Денис, който иска да създаде втори отбор като полигон за изпробване на двигателя. Макар че засега това са само слухове. Смята се още, че отборът е купен от някой си Стивън Фитцпатрик, собственик на независимата енергийна компания Ovo. Това е британски бизнесмен, който не е беден, но не е достатъчно богат за Формула 1. Впрочем, за външния управляващ Маруся не е толкова важно кой е придобил остатъците от отбора. Главното е, че той не е източношвейцарски консорциум.

Маруся все пак се завръща, но защо - не е ясно. Ако отборът е удвоил бюджета си и се е подготвил за следващия сезон както трябва, то в тома би имало някакъв смисъл. Но да се готвиш за състезанието в Австралия като пропуснеш всички тестове и нямаш здрава почва под краката си е чисто безумие. Особено като се има предвид, че Форс Индия вече втори тестове провежда със старото шаси, а Заубер така и не може да намери нужния спонсор. Последните няколко години във Формула 1 показват, че на нея не са й нужни средняци, нито аутсайдери, а само топ-отбори с безумни бюджети.