Двадесет години след смъртта на Аертон Сена Формула 1 се събуди в понеделник от една безсънна нощ на "Сузука", за да се изправи пред позабравени въпроси за сигурността в шампионата.

До инцидента с пилота на "Маруся" Жул Бианки състезанията бяха смятани за относително безопасни, а редица катастрофи завършваха без сериозни последствия. Мерките след смъртните случаи със Сена и австриеца Роланд Ратценбергер за Гран при на Сан Марино през 1994 г. сякаш вършеха работа.

Но в неделя се оказа, че в защитните мрежи край пистата има "дупки". Катастрофата на Бианки, който получи тежка контузия на главата, повдига въпросите какво се обърка и какво можеше да се направи по-различно.

Мнозина вече питат защо организаторите на Гран при на Япония не изтегли състезанието по-рано, след като беше ясно, че се задава тайфун, който ще усложни условията на пистата. Или защо състезанието беше спряно при значително намалената видимост.

Други се питат дали спортът може да продължи да се развива като формула с открит кокпит, който излага главата на пилота на опасност. Нелогично изглежда и излизането на репатриращата машина в зоната за сигурност, където при тези условия рискът от инцидент е висок. Още повече, че състезанието не беше спряно, а можеше още след катастрофата на Адриан Сутил на същото място.

Всички любители на Формула 1 се надяват Бианки да избегне най-тежкото развитие, както направи Фелипе Маса в Унгария през 2009 г., когато парче от друг болид се удари в каската му.

Когато обаче нещата се объркат се повдигат въпроси и отговорите не са лесни. Въпреки постоянните опити да се повиши сигурността винаги е възможно да се получи трагична комбинация от обстоятелства.

Бившият президент на Международната федерация по автомобилизъм Макс Моузли беше водещата фигура в повишаването на мерките за безопасност във Формула 1 след смъртта на Сена. А това, което се случи на "Сузука" по-скоро попада в категорията на необичайните ситуации.

"Наистина не мога да назова виновни. Нито маршалите, нито директорът на състезанието, нито някой друг. Мисля, че всичко беше направено както трябва", заяви той пред телевизия "Скай спортс".

"За да се получи травма в съвременната Формула 1 трябва много неща да е объркат. Нещо като в авиационната индустрия", добави той.

ФИА обяви в неделя, че маршалите на "Сузука" са размахвали двойни жълти предупредителни флагове преди фаталния завой, тъй като там вече се правеше опит да се премести болида на Сутил. Този сигнал означава, че пилотът трябва да намали и да е готов да спре.

Дали Бианки е видял тези флагове в дъжда при ниската видимост не е ясно. Фактът е, че той загуби контрол върху болида, изпусна завоя и удари репатриращата машина странично. Телевизионните камери не показаха какво се случва, но любителско показва странна ситуация - след удара на Бианки изведнъж маршалът започва да размахва зелен флаг.

"След смъртта на Сена и Ратценбергер и няколко други инцидента ние стартирахме програма за систематично изследване на всички аспекти на сигурността. Каски, защита на пилота в колата, ролбари, защита от пожар и т.н. Това са неща, които се развиват", каза Моузли.

"В този случай не мисля, че някоя от тези предпазни мерки би помогнала, защото както разбирам той се е заврял под трактора. И точно това е създало опасността", коментира той.

От дълго време във Формула 1 има притеснения дали тези трактори и кранове трябва да се намесват, докато състезанието тече с пълна сила.

Седемкратният световен шампион Михаел Шумахер извади късмет през 2003 г., когато един такъв кран се появи в дъждовната Гран при на Бразилия. Ферарито на германеца почти се удари в него, като за късмет се заби в предпазната стена.

Алтернативата е пилотът да напуска болида в една потенциално опасна обстановка с всички налични рискове или да влиза кола за сигурност преди намесата на трактора.

"Това е общо взето автоматична процедура - когато една кола излети от трасето тя става опасна за останалите коли. Ако друга кола излети на същото място и се удари в нея, резултатите ще са непредвидими. Затова искаме да преместим колата възможно най-бързо", добави Моузли.

Той защити и решението на организаторите да закарат Бианки до болницата с линейка, а не с медицинския хеликоптер. "Това е медицинско решение... когато имаш травма в главата понякога е опасно да вдигнеш някой във въздуха, където налягането намалява и нещата се усложняват", каза той.

"Винаги сме смятали, че американецът Марк Донохю през 1975 г. почина, защото беше откаран в болница с хеликоптер. Затова лекарите трябва да преценят дали да се използва", добави Моузли.