Една от звездите във Формула 1 - Фернандо Алонсо демонстрира страховит спад във формата си през настоящия сезон.

Нандо записва времена за обиколка, които са напълно съизмерими с тези от дебюта на испанеца с Минарди през 2001 г. Дори нещо, повече - на някои писти испанецът е бил по-бърз тогава. Това показват цифрите и само за пореден път потвърждават колко слаб е цялостния пакет на Макларън-Хонда за този сезон.

За 14 години повечето писти в календара се измениха, а други изобщо не са част от него. Но въпреки това има няколко трасета, които реално са същите, без промени в конфигурацията. Това са Албърт парк в Австралия, Сепанг в Малайзия, Интерлагос в Бразилия, Ред Бул Ринг в Австрия и Монца в Италия.

В отминалото състезание на Монца най-доброто време на Алонсо в квалификацията беше 1:26.154 мин. За сравнение през 2001 г. с най-слабия болид в решетката Фернандо постигна съответно 1:26.218 мин, което е само с 0.064 сек по-слабо.

За жалост на Алонсо, той не успя да кара в Австралия заради мистериозната контузия, която получи по време на тестовете преди сезона. Това не ни пречи да съпоставим най-доброто време на заместилия го Магнусен - 1:31.391 мин срещу това на Алонсо от преди 14 г. - 1:30.360 мин.

В Малайзия идва и най-стряскащата статистика. Тази година най-доброто време на Алонсо беше 1:41.745 мин срещу 1:39.956 мин. през 2001 г. и то от тренировките. Това са цели 1.8 сек по-добро постижение преди спрямо сега.

В Австрия все пак нещата изглеждат по-нормално. На Ред Бул Ринг най-доброто време на испанеца сега беше 1:10.736 срещу 1:12:640 мин тогава. Състезанието в Бразилия тази година е чак в края на сезона и предстои да видим какво ще бъде съотношението там.

Предполага се, че мощността е съизмерима със 700-750 конски сили на Хонда срещу над 700 на този на Косуърт в Минарди.

Разбира се болидът на Минарди тогава беше със 100-ина килограма по-лек - минимум 595 срещу 702 кг сега, което означава загуба от над 3 секунди на обиколка. Но пък сега колите са с гладки гуми, срещу тези с канали тогава. Това дава разлика от над 2 секунди средно на обиколка в полза на сликовете. Да не забравяме, че през 2001 г. болидите разполагаха с тракшън контрол, който даваше още 0.3-0.5 сек по-добро време на обиколка.

Така, че нещата се поизравняват, а цифрите говорят освен колко е трагично положението в Макларън, колко назад се е върнал спортът по отношение на оптимална скорост. Затова неслучайно са идеите за подобряване на скоростта с 5-6 секунди на обиколка от 2017 г.