През новия сезон тимът на Ферари отново е сред сочените за фаворити за титлата. Новият болид Ferrari F2008 не престава да удивлява. По време на тестовете колата демонстрира великолепна скорост, надеждност и лекота при управлението. В същото време ръководството на тима прави внимателни изказвания за възможностите си през новия сезон. Ето какво очаква от новия шампионат техническият директор на „скудерията" Алдо Коста.

- Г-н Коста, как оценявате резултатите от тестовете?
- Изминахме необходимата дистанция с нужната надеждност, но имаме дребни проблеми, които трябва да решим до първия старт в Мелбърн.

- Каква е равносметката ви за времето в една обиколка?
- Нямахме пред себе си някакви ориентири, за да гоним определено време. Двамата пилоти са доволни от поведението на колата, което е важно. Не сме гонили точно определени резултати по време на тестовете. Не ни е било цел и нямаше нужда от подобно нещо.

- Състезателното темпо на Фелипе Маса впечатлява...
- Да. Отново искам да подчертая, че в нашите планове не бе заложено да гоним добри времена в обиколка. Нашата задача бе в това да изминем възможно по-голяма дистанция и да проведем всички процедури в едно реално състезание, включително и пит-стоп. Най-малко сме мислили за темпото.

- Как се чувствате, след като всички говорят, че Ферари изглежда по-добре от другите?
- Дали е така ще разберем в Мелбърн. Очакваме борбата да бъде напрегната, както винаги, така че аз не обръщам много внимание на това какво се говори.

- Ферари направи много добра подготовка. Всичко ли мина по план?
- За да се сдобием с максимален резултат, ние се стараехме да изпробваме възможно най-много различни решения, проведохме много тестове, но към днешния ден ние все още не сме достигнали съвършенството. За момента обаче сме доволни на 100% от свършената работа.

- От какво се притеснявате?
- Имаме малки проблеми с надеждността. Сега е важно да наблюдаваме работата на всеки елемент. Абсолютно уверени сме, че към първото състезание ще бъдем в пълна готовност не само от гледна точка на скоростта, но и от гледна точка на надеждността.

- За какво извикахте за тестове Михаел Шумахер?
- Първо, ние даваме шанс на нашите пилоти да отдъхнат. Второ, не смятам, че има тим във Формула 1, който би се лишил от услугите на Михаел Шумахер, след като може да го ползва. Възможност да работиш с Михаел не изпада така често, така че ние се възползваме. Той се справя отлично със своята работа и много ни помага. Две мнения по въпроса няма.

- По какво се отличава новият аеродинамически пакет от миналия?
- Резултатите се оказаха очаквани. За момента не сме се сблъскали с изненади от техническа гледна точка. Оптимизиран е.

- С пакета от Барселона ли заминава Ферари за Мелбърн?
- Да.

- Значи новото антикрило и новостите в носовия обтекател, около които толкова много се говори, няма да ги има?
- Не знам. Може и нещо да изменим. Рано е да се говори за това.

- Да се върнем към това, че тимът на Ферари е сочен като главен фаворит за предстоящия шампионат. Кой фактор ще бъде решаващ - скоростта или надеждността?
- Първо смятам, че нас ни очаква напрегната борба. Срещу нас имаме един много стабилен тим на Макларън, с един силен Люис Хамилтън. Фернандо Алонсо и Рено също не са за подценяване. Винаги сме имали конкуренти, така че това не ни притеснява. Ние се стараем да съхраним хладнокръвие и планомерно да се готвим за първото състезание. Важно е да се покажем в първия кръг в най-добра форма, отделяйки внимание на всеки компонент от колата.

- Трябва ли да очакваме някакви изненади от другите отбори? Например, пилотите на Уилямс бяха често в челото на тестовите протоколи. Имат ли шанс да се борят с лидерите?
- В момента е трудно да се каже каквото и да било. Да, от страни е лесно да се видят тези, които работят по-добре от останалите, а Уилямс влизат в това число. Аз разчитам на прогрес от тяхна страна, но същото мога да кажа и за Тойота. Колкото до останалите, някои от тях ще бъдат толкова конкурентоспособни колкото и през миналия сезон.

- Отсъствието на тракшън-контрол ще се чувства ли сериозно на дистанция от една квалификационна обиколка или ще оказва влияние на дълга дистанция от състезанието?
- Всичко ще зависи от условията. Ако колата няма добро сцепление с трасето, например в дъжд, пилотите ще трябва да бъдат много внимателни в управлението. Когато условията на трасето са оптимални, има добро сцепление, добре работят гумите, разликата за пилотите между кола с тракшън-контрол и без няма да е много голяма.

- Какви непредвидени ситуации отработвахте по време на симулацията на състезания? Например, имаше ли момент, в който отборът да прави двоен пит-стоп (едната кола се обслужва, а другата чака)...
- Да, симулирахме определени моменти - излизане кола за сигурност, двоен пит-стоп. Постарахме се да разработим всякакви ситуации, които могат да възникнат в хода на състезание.

- Как стоят нещата с уеднаквения блок за управление ECU?
- В самото начало не ни бе леко да адаптираме нашия болид към това устройство. До сега ние проектирахме и създавахме подобни устройства и сме свикнали те да отговарят на нашите изисквания със специфичните си характеристики. Сега има един доставчик за всички отбори и от това произтекоха определени технически трудности. Бяхме принудени да преразгледаме нашите методи, за да се сдобием от ECU с максимална ефективност.