Когато става въпрос за туризъм, Турция е безспорният шампион в Югоизточна Европа и Близкия изток. Страната ежегодно приема десетки милиони посетители от цял свят, предлагайки им разнообразна природа, многобройни исторически забележителности и достъпни цени.
Турците са известни с гостоприемството си, а курортите им - с добрите условия, качественото обслужване и вкусните специалитети. Страната постепенно се превърна в популярна дестинация за културен, спа и здравен туризъм.
Туристическият бранш е ключов отрасъл за турската икономика, формирайки между 4 и 10% от брутния вътрешен продукт, но в рамките на 2-3 години преживя тежък шок.
Политическите проблеми в Турция, конфликтът с Русия, терористичните атаки, както и лошия имидж на турските власти в чужбина доведоха до сериозен отлив на посетители. През 2016 г. страната посрещна едва 25 млн. туристи - с 11 млн. по-малко, отколкото през предишната година и с цели 17 млн. по-малко от рекордната 2014 г.
Първо се оттеглиха руските, а след тях и европейските туристи. Чужденците анулираха стотици хиляди резервации, а круизните кораби заобикаляха южната ни съседка, акостирайки в Гърция, вместо в Истанбул и Измир. Това доведе до загуби за няколко милиарда долара и съкращаване на много работни места.
Отливът се отрази и на недвижимите имоти и текстилната индустрия, които също разчитат на чужденците. Повече от 1300 турски хотели на брега на Средиземно море бяха обявени за продан, след като потокът на туристи от Русия прекъсна, а търсенето на текстилни продукти преживя сериозен спад.
Възраждане през 2017 г.
Източник: iStock
Истанбул е водещата туристическа дестинация в страната
Но всичко това вече изглежда забравено. През 2017 г. Турция се върна на успешния път - страната бе посетена от 38.6 млн. души, което е с над 23% повече от предишната година. Преобладаващата част от посетителите (83.1%) са чужденци, а 16.9% - турски граждани, пребиваващи в чужбина. Само през декември чуждите туристи са се увеличили с 30%.
Приходите от туризъм също се увеличават осезаемо с 18.9%, достигайки 26.3 млрд. долара за изминалата година. "Докато 77.4% от тези приходи идват от чуждестранни посетители, 22.6% са получени от (турски) граждани, пребиваващи в чужбина", съобщава националната статистическа служба TurkStat.
Основната причина за пътуванията на чуждестранни посетители (56%) е "пътувания, развлечения, спортни и културни дейности", следвана от "посещение на роднини и приятели" - 14.7%, показва официалната статистика.
След затоплянето на отношенията между Москва и Анкара, се върнаха и руските туристи. Руснаците, които са най-голяма група чужди посетители в Турция през изминалата година, се увеличиха повече от 5 пъти до 4.72 млн. души. След тях най-голям брой са посетителите от Германия и Иран.
Пълни хотели, 3 млрд. долара за дрехи и обувки
Посетителите похарчиха средно по 681 долара през изминалата година - чужденците по 630 долара, а турските емигранти по 903 долара.
Чуждите туристи са дали най-много за храна и напитки, настаняване и транспорт. Турските хотели отчитат най-бързия годишен растеж на заетостта в цяла Европа - 18%, а общата заетост на хотелските стаи е над 60%. В Истанбул тя е още по-висока - 62.6%, което е увеличение от 26% на годишна база.
Възползвайки се от многобройните пазари, молове и търговски центрове на Истанбул и другите големи градове, през 2017 г. чуждите туристи са си купили дрехи и обувки за 3 млрд. долара, сувенири за 1.2 млрд. долара и са дали цели 100 млн. долара за килими и черги.
През последните години най-големият град в Турция и символ на целия регион се превърна в една от най-популярните шопинг дестинации в Европа и Близкия изток.
Тълпи от туристи през 2018 г.
Източник: iStock
Кападокия е една от перлите на Турция
Рекордите се очаква да продължат и през 2018 г. и да компенсират загубите от миналото. "Има 70% увеличение на броя на резервациите от чуждестранни туристически агенции за 2017 г. Очакваме рекорден брой през 2018 г.", посочва министърът на туризма Нуман Куртулмуш.
За тълпи от туристи се готвят както хотелиерите, така и туроператорите. "Можем да достигнем двуцифрено увеличение на чуждестранните пристигания тази година. Трябва да се съсредоточим върху разработването на стратегии, които да увеличат цените на стаите", казва президентът на хотелската асоциация на Турция Тимур Байъндър.
"Тази година ще видим значителен ръст в търсенето както от местните, така и от чуждестранните туристи. Ще бъде трудно да се намерят свободни стаи в разгара на сезона", предвижда Корай Кючюкйълмаз, генерален директор на портала за онлайн резервации за почивка tatilsepeti.com.
Значителни повишения е забелязват и в ранните резервации от Европа, Русия и други алтернативни пазари. "Ще видим двуцифрено увеличение на броя на чуждестранните туристи в Турция в сравнение с миналата година", твърди туроператорът, припомняйки, че страната е приела повече от 40 млн. чужденци в пиковата 2014 г., което й донесе над 30 млрд. долара приходи.
"Смятам, че броят на (чуждите) туристи ще нарасне с 20% и ще достигне 38 млн. души, защото Турция привлича посетители както от източните, така и от западните дестинации", убеден е Кючюкйълмаз.
Чужденците отново се връщат, привлечени от качеството на турските хотели, доброто обслужване и достъпните цени. Страната изглежда като оптимален избор за семействата от средната класа.
Бум на местните туристи
Източник: iStock
Местните туристи също се увеличават с 15%, а според експерти броят им е над 10 млн. души. През 2018 г. се очаква те да се увеличат с още 15-20%.
"Вероятно ще има проблеми с капацитета тази година, защото ваканционният период на местните туристи е високият сезон, който обхваща периода от 15 юни до 15 септември. Заради значителното увеличение на търсенето от местни и чуждестранни посетители, ще бъде трудно да се намерят стаи в хотелите, затова ранната резервация е задължителна", съветва Кючюкйълмаз.
Най-предпочитаните места за ранни резервации са курортите в Егейския регион Бодрум и всички квартали на Анталия.
Турция отчита голям ръст и в ски туризма и термалния туризъм, а резервациите в ски хотелите се повишават с 50%. Забелязва се тенденция туристите да почиват през цялата година, а термалните центрове във всички региони на страната привличат все повече посетители.
Културния туризъм също се радва на все по-голяма популярност, а хората вече се записват дори за ежедневните гастрономически обиколки, тъй като искат да посетят алтернативни дестинации.
След всичко посочено със сигурност можем да кажем едно: туризмът в Турция се завърна и тепърва ще покорява върхове.