Собственикът на Zara - испанският конгломерат Inditex активно инвестира в технологии, които повишават ефективността на бизнеса му, както онлайн, така и в магазините и му помагат да се конкурира успешно с навлизащия в модната индустрия гигант Amazon.
Приходите от 851 млн. евро за последното тримесечие надминаха очакванията на анализаторите, а брутната печалба се увеличи, след като достигна до 10-годишно дъно през миналата година. Продажбите обаче не оправдаха очакванията.
Inditex въведе редица нови технологии в избрани магазини на Zara по цял свят през последните месеци, като разширена реалност и холограмни демонстрации на дрехи, опитвайки се да заличи границите между онлайн бизнеса и този в магазина.
Приходите на Inditex постоянно нарастват през последните години
С приложението на Zara за разширена реалност купувачът може да разглежда движещи се изображения на модели, показващи най-новата колекция, щом насочи смартфона си към витрините.
Магазинът на марката във Великобритания, работещ по новата концепция, използва роботизирани ръце, за да доставя направените онлайн поръчки на клиентите.
Шведският конкурент H & M се мъчи да съживи ръста на продажбите, тъй като модните грешки и нарастващата конкуренция довеждат до увеличаване на складовите наличности до рекордните над 4 млрд. долара.
Zara започна дългоочакваните онлайн продажби в Австралия и Нова Зеландия през първото тримесечие. През лятото Inditex планира да пусне в експлоатация нов дистрибуиционен център, който се простира на 90 000 кв. м близо до централата си в Артеишо, Северозападна Испания. Компанията подготвя и нов логистичен център в Холандия.
"Глобалният бизнес модел на компанията служи много добре на онлайн разширяването", смятат анализаторите на Barclays Алвина Рао и Андрю Рос.
За да подобри технологиите и дигиталните си операции, Inditex нае бившият шеф на Microsoft в Испания Пилар Лопес Алварес, както и Серхио Алварес, създател на един от най-големите технологични стартъпи в страната - CartoDB.
Модният конгломерат, който управлява и търговските марки Pull & Bear и Oysho, отчита 41% ръст в онлайн продажбите през миналата година. Стратегията на компанията да разчита на малки запаси от стоки и бърз оборот я доближава повече до онлайн търговците, отколкото до повечето традиционни търговци на дребно.