С по-икономични автомобили ще пресекат стартовата линия на Shell Eco-marathon Европа 2010 двата български отбора от техническите университети от София и Варна. На 6 и 7 май те ще се конкурират с над 200 отбора на пистата EuroSpeedway Лаузиц, Германия в надпреварата за изминаване на максимално разстояние с минимално количество гориво. За целта отборите са използвали олекотени материали за шасито и купето на автомобилите и са ограничили съпротивлението чрез керамични лагери и аеродинамични форми. Точният разход на гориво ще бъде измерен в реални условия на пистата в Германия.

„За да конструират наистина икономични, компактни и екологични превозни средства и така да дадат своя принос за решаване на енергийните предизвикателства, българските студенти промениха дизайна и технологиите на своите автомобили. Очаквам нашите отбори да се представят добре на Shell Eco-marathon Европа 2010”, заяви Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.

Отборът на ТУ-София ще се състезава с автомобила Лина в категорията „Градски тип”. Лина e идеалната кола за градски условия – дълга е само 2,7 м, развива до 50 км/ч и гори 0,7 л бензин на 100 км (разход на базата на предварителни изчисления). Шасито е направено от дуралуминиеви профили, а купето - от стъклопласт и кополиестер. И двата материала в купето са по-леки и по-устойчиви от ламарината, затова се използват в производството на спортни автомобили. Лина е подсилена с алуминиеви греди срещу странични удари. Ето защо отборът на ТУ-София има амбицията да кандидатства за наградата „Най-сигурен автомобил”. Отборът на ТУ-София ще участва за трета поредна година в Shell Eco-marathon Европа.

С автомобила Пираня отборът на ТУ-Варна ще се бори да влезе в челната десетка в категорията „Прототипи” – футуристични автомобили, които постигат много нисък разход на гориво. Пираня се движи с пропан бутан, развива до 60 км/ч и тежи само 48 кг. Купето е изработено от алуминий и фибростъкло, а шофьорът управлява колата... в легнало положение. Студентите от ТУ-Варна ще участват за втори път в състезанието за икономия на гориво.