След пет години болидите във Формула 1 ще ползват за гориво спирт или растително масло. Сложната електроника ще бъде намалена, както и мощта, а двигателите ще имат турбо с директно впръскване на горивото.
Количеството гориво за една обиколка ще бъде ограничено. Шефовете на формулата смятат да забранят използването на материали, които са разработвани за космически цели и ги няма при изработването на серийните автомобили.
Всичко това са планове на Международната автомобилна федерация. И ако някой от феновете на най-комерсиалния бензинов спорт се съмнява в реализацията на тези планове, то асоциацията на автопроизводителите във Формула 1 (GPMA) вече е одобрила тези предложения на ФИА.
Какво се цели с това
Според екипа, който предлага тези промени, всички тези нови неща няма да доведат до промяна в техническия регламент и няма да повлияят на спортния дух на надпреварата. Напротив, новостите ще намалят разходите на отборите, а в същото време ще изравнят възможностите на екипите и ще изострят конкуренцията.
Представителите на ФИА са убедени, че конструкцията на болидите трябва да се доближи до реалните автомобили в живота. Не е тайна, че в момента във Формула 1 се използват технологии, които са по-близо до космическите, а не до автомобилните. С това ФИА смята да се бори. Става въпрос за използването на редки и високотехнологични материали, както и за опити, свързани с аеродинамичните изследвания на отделни елементи, които биха могли да се използват и при серийното производство. В Международната федерация мечтаят, че Формула 1 ще стане изследователски център, в който ще се намират нови технически решения, които след време ще могат да се използват при масовите коли.
Всички смятат, че това е единственият път, който ще позволи на шампионата да съхрани статуса си на най-популярния автомобилен спорт. Засега няма противници на тази идея, а ФИА и GPMA демонстрират рядко единодушие.
Какво се предвижда в следващите пет години
2007
Регламентът за следващата годината вече е публикуван. Няма да има никакви революционни промени. Болидите ще бъдат оборудвани с осемцилидрови двигатели с обем 2,4 литра, а нови разработки не се допускат.
2008
Може да има изменение в аеродинамиката на болидите с цел да се намали скоростта. Най-вероятно ще бъдат забранени тези елементи, които се намират между предните и задните колела. Преди да се приеме това изменение, то трябва да бъде обсъдено с всички екипи.
Освен това ще бъде редуцирано използването на аеродинамичните тунели от отборите при разработката на колите. Това ограничение ще окаже влияние не само върху изпитанията на аеродинамиката на болидите, но и при моделирането им. Разработката на нови двигатели също няма да бъде позволена.
2009
Ще се появят устройства, които ще генерират енергия при движението на колата, която ще бъде използвана по време на състезанието. Как ще работят те обаче не е ясно. В момента тази енергия не се използва. Не е изключено, че през 2009 г. във Формула 1 ще се появят хибридните технологии. Тогава наред с бензиновите двигатели ще се появят електрически, които ще ползват мощни акумулатори. При движението електромоторът ще работи като генератор, ще зарежда батерия, и ще подпомага бензиновия двигател.
Същата година се очаква мощността да бъде намалена посредством аеродинамиката. Целта е да се осигури по-голяма сигурност на пилотите. ФИА се надява така да се намали разликата между пилотите и конкуренцията да се засили.
Забраната на разработката на нови двигатели обаче може и да се запази, но се очаква агрегатите да може да се използват в четири състезания, а не както сега в две.
2010
Ще бъдат внедрени системи, които ще могат да използват топлинната енергия, с което се цели повишаването на ефективността и скоростта на колите. Технически подробности за механизма на действие на тези системи не се споменават. Планирано е използването на енергията на отработените газове. Аеродинамиката на болидите ще бъде приведена към един стандарт. Може да бъде прието и решение за промяна на правилата в такава насока, че изследванията в областта на аеродинамиката на болидите ще могат да бъдат полезни при разработката на серийните коли.
Това е последната година от забраната за разработка на нови двигатели.
2011
Влиза в сила правилото за новите двигатели - един мотор за 4 състезания. Обемът и количеството на цилиндрите все не са определени. Разрешава се използването на високоефективно турбо. Въвежда се ограничение на количеството гориво, както и директното впръскване на такова в цилиндрите.
Намаляват се максималните обороти на двигателя. Ако сега болидите стигат 20 000 оборота в минута, през 2011 година двигателите няма да минават границата от 15 000 оборота в минута.
Ще се използва биогориво. Това ще избави Ф1 от зависимостта на бензина. ФИА разрешава на отборите сами да избират какво гориво да ползват. В момента най-разпространеното сред автомобилите биотопливо е етанолът (б.а. спирт) или биодизел на основата на растителни масла.
Изменения в конструкцията на шасито с цел намаляване на мощта и увеличение ефективността на гумите. Отборите ще имат пълната свобода за използване на електронни системи при конструкцията на колите. Става въпрос за системите за стабилизация и контрол на мощта. Възможно е да отпаднат всякакви забрани за използване на електроника, която да помага на пилота при управлението на болида.
2012
Развитие на новите двигатели.
Бъдещето
Специалистите на ФИА се опасяват да правят прогнози за срок, по-дълъг от пет години. Бъдещото развитие на технологиите ще породи нови дискусии между отборите и спорните чиновници. Федерацията иска отделните екипи да обменят постиженията си в новите технологии. Ръководството на централата е на мнение, че трябва да има ясни правила, при които един тим може да купи ноу-хау от друг.
Засега остава само да се чака приемането на техническия регламент. ФИА няма да прави радикални промени в кратки срокове. Всяка новост ще става факт, след като е обсъдена с всички участващи отбори в надпреварата.
king_nothing
на 06.01.2007 в 18:37:56 #24Ще се появи на пазара Водка Ф1,вкусете от извора
JMourinhoo
на 05.01.2007 в 12:39:13 #23Първо пистата в Москва,после пилот,а накрая и отбор.А след време защо не и шампион Аз ще се кефя.Аз съм за навлизането на източноевропейци във формулата Ясно е,че сме по талантливи
Racing fan
на 04.01.2007 в 00:41:10 #22Чакай,хората говорят за след 5 години.Дотогава нищо не се знае.Едва ли преди 5 години някой е предполагал,че шампиона на Англия ще е собственост на руснак.Това е велика страна,която винаги може да те изненада.
king_nothing
на 03.01.2007 в 20:17:56 #21Чудех се,при толкова спирт няма ли да се появи някой руски отбор,техния спирт ще е най-хубав,може и шампиони да станат.А пилота им един такъв,със зачервени бузки,носле и КРЪВЯСАЛИ очи,ще мачка с поглет.
Racing fan
на 03.01.2007 в 18:28:10 #20Уважавам чувството за хумор.Аз съм точно такъв като тебе.Падне ли ми някой,го скъсвам от бъзик.
Racing fan
на 03.01.2007 в 18:26:19 #19За последните 20 години наистина са само 3 супер отборите.Но те са били шампиони с двигатели Хонда и Рено.Това вече са самостоятелни отбори с голям потенциал.Очаквам много оспорвани шампионати за в бъдеще.Хубаво е,когато във всяко състезание има различен победител.
king_nothing
на 03.01.2007 в 17:40:56 #18JMourinhoo говориш за Williams предполагам. Да , да кажем и той.
JMourinhoo
на 03.01.2007 в 13:11:37 #173 са супер тимовете в историята И силно се надявам и третия да се възроди през следващите години,защото без него не е същото
king_nothing
на 03.01.2007 в 10:46:27 #16JMourinhoo тoвa е бизнес а не е само за идеята.Ако на теб ти предложат да отидеш в другия супер отбор(за мен такива са били винаги само 2 отбора - Макларън и Ферари),който в момента и в по-добра форма и за повече пари,ти не би ли отишъл? Немога да му се сърдя,той се опита за 5 години да направи отбора шампион,дали е само отборна вина,дали само на Кими или и на двете страни че не станаха-няма значение.Явно този тандем няма да успее,тъй че е по-добре да се разделят и да настъпи промяна,може да е за добре.
king_nothing
на 03.01.2007 в 10:41:44 #15Racing fan аз все още се кефя на Макларън,нищо че Кими отива във Ферари и на него се кефя.Това не пречи да имам чувство за хумор,Алонсо за мен си е Галфонсо,това не пречи да смятам че е много добър пилот и много израстна напоследък и че искам тази година да потрети успеха си. Ако си спомнящ аз винаги съм казвал че този път нямам нищо против пилот на Ферари да стане шампион-Кими,едно е обичта към отбор или пилот,друго е да се майтапиш с тях,това сваля на земята.Ти как мислиш?
JMourinhoo
на 02.01.2007 в 19:52:47 #14Един истински фен на Макларън не може да подкрепя пилот,който ги прееба за да иде при най-омразния им враг Ферари
Racing fan
на 02.01.2007 в 11:54:53 #13king_nothing, доколкото си спомням,ти беше фен на Макларън.Защо така си се настроил против Кими?
Racing fan
на 01.01.2007 в 14:25:30 #12На Кими махмурлука ще е по-трудно забележим в новия болид.Червените бузи може да се тълкуват като отражение от кокпита.
king_nothing
на 01.01.2007 в 11:55:59 #11Мауринио,пич кефиш ме
JMourinhoo
на 31.12.2006 в 18:52:38 #10Кими Райконен е алкохолик
Racing fan
на 31.12.2006 в 12:56:20 #9Всяка една новост първо се използва от военните,после в спорта и чак тогава стига до серийно производство.Сигурен съм,че Ф1 лапа кинти и от военните,за да изпробват някои неща.Вместо да спестят пари,те ще ги загубят.Може би това е така,защото до такива пари могат да се докопат само големите акули и малките рибки пискат.
king_nothing
на 31.12.2006 в 10:31:14 #8Наистина имаопснасот о тпогребване на спорта. Ако няма нови технологии няма да е Формула 1,а автомобилен шампионат като ДТМ например.
bah
на 31.12.2006 в 03:16:35 #7Не е лоша идеята да си попииваш от горивото
fun
на 30.12.2006 в 13:38:08 #6е са спиртоварните ше бръкнат и те в мандрата
CAMyPAu
на 30.12.2006 в 10:53:49 #5глупаво е в най-технологичния спорт да има ограничения. .. Ф1 е известна точно с технологиите