След пет години болидите във Формула 1 ще ползват за гориво спирт или растително масло. Сложната електроника ще бъде намалена, както и мощта, а двигателите ще имат турбо с директно впръскване на горивото.

Количеството гориво за една обиколка ще бъде ограничено. Шефовете на формулата смятат да забранят използването на материали, които са разработвани за космически цели и ги няма при изработването на серийните автомобили.
Всичко това са планове на Международната автомобилна федерация. И ако някой от феновете на най-комерсиалния бензинов спорт се съмнява в реализацията на тези планове, то асоциацията на автопроизводителите във Формула 1 (GPMA) вече е одобрила тези предложения на ФИА.

Какво се цели с това

Според екипа, който предлага тези промени, всички тези нови неща няма да доведат до промяна в техническия регламент и няма да повлияят на спортния дух на надпреварата. Напротив, новостите ще намалят разходите на отборите, а в същото време ще изравнят възможностите на екипите и ще изострят конкуренцията.
Представителите на ФИА са убедени, че конструкцията на болидите трябва да се доближи до реалните автомобили в живота. Не е тайна, че в момента във Формула 1 се използват технологии, които са по-близо до космическите, а не до автомобилните. С това ФИА смята да се бори. Става въпрос за използването на редки и високотехнологични материали, както и за опити, свързани с аеродинамичните изследвания на отделни елементи, които биха могли да се използват и при серийното производство. В Международната федерация мечтаят, че Формула 1 ще стане изследователски център, в който ще се намират нови технически решения, които след време ще могат да се използват при масовите коли.
Всички смятат, че това е единственият път, който ще позволи на шампионата да съхрани статуса си на най-популярния автомобилен спорт. Засега няма противници на тази идея, а ФИА и GPMA демонстрират рядко единодушие.

Какво се предвижда в следващите пет години

2007

Регламентът за следващата годината вече е публикуван. Няма да има никакви революционни промени. Болидите ще бъдат оборудвани с осемцилидрови двигатели с обем 2,4 литра, а нови разработки не се допускат.

2008

Може да има изменение в аеродинамиката на болидите с цел да се намали скоростта. Най-вероятно ще бъдат забранени тези елементи, които се намират между предните и задните колела. Преди да се приеме това изменение, то трябва да бъде обсъдено с всички екипи.
Освен това ще бъде редуцирано използването на аеродинамичните тунели от отборите при разработката на колите. Това ограничение ще окаже влияние не само върху изпитанията на аеродинамиката на болидите, но и при моделирането им. Разработката на нови двигатели също няма да бъде позволена.

2009

Ще се появят устройства, които ще генерират енергия при движението на колата, която ще бъде използвана по време на състезанието. Как ще работят те обаче не е ясно. В момента тази енергия не се използва. Не е изключено, че през 2009 г. във Формула 1 ще се появят хибридните технологии. Тогава наред с бензиновите двигатели ще се появят електрически, които ще ползват мощни акумулатори. При движението електромоторът ще работи като генератор, ще зарежда батерия, и ще подпомага бензиновия двигател.
Същата година се очаква мощността да бъде намалена посредством аеродинамиката. Целта е да се осигури по-голяма сигурност на пилотите. ФИА се надява така да се намали разликата между пилотите и конкуренцията да се засили.
Забраната на разработката на нови двигатели обаче може и да се запази, но се очаква агрегатите да може да се използват в четири състезания, а не както сега в две.

2010

Ще бъдат внедрени системи, които ще могат да използват топлинната енергия, с което се цели повишаването на ефективността и скоростта на колите. Технически подробности за механизма на действие на тези системи не се споменават. Планирано е използването на енергията на отработените газове. Аеродинамиката на болидите ще бъде приведена към един стандарт. Може да бъде прието и решение за промяна на правилата в такава насока, че изследванията в областта на аеродинамиката на болидите ще могат да бъдат полезни при разработката на серийните коли.
Това е последната година от забраната за разработка на нови двигатели.

2011

Влиза в сила правилото за новите двигатели - един мотор за 4 състезания. Обемът и количеството на цилиндрите все не са определени. Разрешава се използването на високоефективно турбо. Въвежда се ограничение на количеството гориво, както и директното впръскване на такова в цилиндрите.
Намаляват се максималните обороти на двигателя. Ако сега болидите стигат 20 000 оборота в минута, през 2011 година двигателите няма да минават границата от 15 000 оборота в минута.
Ще се използва биогориво. Това ще избави Ф1 от зависимостта на бензина. ФИА разрешава на отборите сами да избират какво гориво да ползват. В момента най-разпространеното сред автомобилите биотопливо е етанолът (б.а. спирт) или биодизел на основата на растителни масла.
Изменения в конструкцията на шасито с цел намаляване на мощта и увеличение ефективността на гумите. Отборите ще имат пълната свобода за използване на електронни системи при конструкцията на колите. Става въпрос за системите за стабилизация и контрол на мощта. Възможно е да отпаднат всякакви забрани за използване на електроника, която да помага на пилота при управлението на болида.

2012
Развитие на новите двигатели.

Бъдещето

Специалистите на ФИА се опасяват да правят прогнози за срок, по-дълъг от пет години. Бъдещото развитие на технологиите ще породи нови дискусии между отборите и спорните чиновници. Федерацията иска отделните екипи да обменят постиженията си в новите технологии. Ръководството на централата е на мнение, че трябва да има ясни правила, при които един тим може да купи ноу-хау от друг.
Засега остава само да се чака приемането на техническия регламент. ФИА няма да прави радикални промени в кратки срокове. Всяка новост ще става факт, след като е обсъдена с всички участващи отбори в надпреварата.