Съединените американски щати имат излишък от $20 милиарда с Китай и $1,4 трилиона долара с останалата част от света. Разбира се, не става въпрос за нормалния търговски баланс, където САЩ записва годишен дефицит от над $330 милиарда с Китай и около $550 милиарда с останалата част от света през 2017 година, но съвкупен излишък при продажбите, който измерва и директната търговия, и продажбите на международните компании. Данните са от доклад на Deutsche Bank AG, цитиран от Bloomberg.

Вглеждането в дефицита при стоките и услугите е подвеждащо, защото не "хваща" истинския размер на интересите на американския бизнес, казват икономисти от германската банка. Търговската и корпоративната информация обикновено не биват обединявани. Затова, ако добавим данните за продажбите на американските компании в чужбина и чуждестранните компании в САЩ, се оказва, че "щатските компании са продали повече на останалата част от света, отколкото всички други страни са продали в САЩ през последните 10 години", казва главният икономист за Китай Хан Цуей в доклада.

Позицията на президента Доналд Тръмп го постави срещу останалия развит свят. А в същото време Вашингтон и Пекин водят преговори, за да избегнат търговска война.

За Китай твърдението за огромен търговски излишък със САЩ "не кореспондира с факта, че китайските потребители притежават повече iPhone и купуват повече автомобили на General Motors, отколкото американците".

Ключовото е, че "тези автомобили и телефони са продадени на Китай не през американски износ, а чрез китайските им дъщерни дружества", посочва той.

Така, вместо растящ търговски дефицит с Китай, Deutsche Bank изчислява, че САЩ има малък, но растящ излишък. Той е задвижван от повишаващото се търсене на китайските домакинства за чуждестранни стоки и услуги, благодарение и на повишаващото се богатство в Поднебесната империя. До 2022 г. този излишък може да набъбне до над $100 милиарда, ако двете най-големи икономики избегнат търговска война.

През 2017 година, по този метод, САЩ има излишък при търговията с Мексико и Канада, но и малък дефицит с Япония и Германия.

Но не всички са убедени, че той е полезен. Доскорошният служител в Министерство на финансите в САЩ Брад Сецер казва, че Deutsche Bank сравнява ябълки с портокали. "Вглеждането в общите продажби създава повече проблеми, отколкото разрешава", смята той.

Но посочва, че данните са важни, тъй като показват ясно, че интересите на американските компании не винаги съвпадат с тези на работниците, тъй като дружествата печелят от разрастване в чужбина без да изнасят от САЩ и да наемат работници там.