13 години. Точно толкова време вече продължава строежа на едно от най-големите летища в Германия, което има амбицията да се превърне и в едно от най-големите в Европа. Мега проектът, който трябва да направи от стария аеропорт на Източен Берлин "Шьонефелд" световен гигант, се очаква да бъде открит след година. Но това далеч не е първия поставян срок за пускането му.
Буксуването на проекта започва още в края на 2011 година, когато по план трябва да бъде завършването му - 5 години след началото. Тогава се разбира, че това няма да се случи и идва първото отлагане - за следващата година, после за по-следващата и така до 2017-а, когато се поставя нова дата - октомври 2020 година, която е точно 9 години след първия опит за откриването му.
Поради постоянното отлагане на завършването му, летище Берлин-Бранденбург се превръща в нарицателно в Германия за провал. Днес вече стават известни и точните цифри зад този провал. Разследване на берлинския вестник Tagesspiegel разкрива, че мега проектът ще струва близо 7.1 милиарда евро. От тях близо 1.1 милиарда евро се падат на града Берлин, който е съсобственик с 37-процентен дял в летището.

Източник: GettyImages
Новото летище ще носи името на германския канцлер Вили Бранд
Това обаче далеч не са всички планирани разходи. Въпреки че е планирано да бъде пуснато в експлоатация следващата година, инвестициите в него ще продължат според бизнес плана до 2030 година. На въпрос колко ще струва допълнителното му разширяване, от управата на компанията посочват "още 2.3 милиарда евро разходи". Така по груби сметки целият инфраструктурен проект може да извади от германските джобове близо 10 милиарда евро.
Това е и цената, която германците очевидно ще платят, за да създадат водещ световен авиоцентър. По план след 10 години натовареността на аерогарата трябва да достигне 48 милиона пътници годишно. В същото време се очаква още през 2024 година тя да започне да изкарва достатъчно пари, за да се самоиздържа. В момента двете действащи берлински летища - "Тегел" и "Шьонефелд" отчитат общ трафик от близо 34 милиона пътници.
Идеята на управляващите в Берлин е след откриването на Берлин-Бранденбург (бивше "Шьонефелд") да бъде постепенно закрит "Тегел", което е бившето летище на Западен Берлин и което се намира в твърде населена градска зона и отдавна е повод за негодувания срещу местната управа.
Legalen
на 26.10.2019 в 18:18:37 #3В едно политическо ток-шоу в ARD, участващият китайски журналист уж между другото подхвърли че комунистически Китай за тези 13 години е направил 4-5 големи летища. Реакцията на другите участници беше леко конфузна. Като потвърждение на казаното от журналиста е, че преди преди няколко месеца до Пекин беше открито ново, също мега летище, построено за 4, 5 години, и за двойно по-малко финансови разходи. Не мога да преценя кое е по-мега, Шьонефелд или Пекин, но нека немците да знаят че те отдавна не са център на вселената. Има и много по-добри от тях.
Obektiven_29
на 25.10.2019 в 21:23:13 #2"продължава строежа" ... строежът, защото е подлог в изречението, господа журналисти. Шьонефелд (Schönefeld) и Berlin-Brandenburg са две различни неща. Общото е, че са близо едно до друго. За Тегел още не е взето окончателно решение за закриване. Освен това там, в северната част, се намира военното летище на Берлин. Оттам излитат членовете на правителството, там биват посрещани Путин, Нетаняхо, Обама ...преди. Дислоцирани са бойни самолети и вертолети. А иначе строежът се проточи безкрайно дълго, вероятно заради корупция. Преди 6-7 години Путин къде на шега, къде на сериозно, предложи летището да бъде довършено от руски фирми. Германците тогава се изсмяха. Но сега се смее целият свят ... на тях, не на Путин...
hlebar
на 22.10.2019 в 18:15:10 #1Яко е крадено. И не е единствената такава афера. Има Винетна афера, където договори с фирми са сключени преди приемането на закона за винетна такса. Тъй като Австрия оспори закона на европейско ниво, сега фирмите искат огромни неустойки. Или аферата Горх-Фок: ремонт на кораб от 15-16 милиона надминава 300 милиона евро. Или купуването на фалирала австрийска банка с 19 милиарда дългове, където комисионната беше 165 милиона евро /за покупка на фалирала банка/. Осъдени няма.