За хипотетичната възможност технологичният лидер Apple да купи производителя на електромобили Tesla се говори от няколко години насам. Бившият главен изпълнителен директор на първата от тях Джон Скъли разказва в интервю за The Street защо трябва да има такава сделка и какъв ще е нейният ефект върху двете компании.
Шефът на Tesla Илън Мъск безспорно е визионер, но по всичко личи, че той се затруднява да осъществи някои от амбициозните си цели. В същото време продуктите на компанията му все още не са достатъчно достъпни, за да достигнат необходимия мащаб. В резултат Tesla записва загуби във финансово изражение, както и на инвеститори.
От друга страна Apple също е производител, който разчита на иновациите. Нейното ръководство обаче се справя доста добре със задачата да направи продуктите си достатъчно популярни най-вече в развитите държави, което й носи сериозни приходи.
Цифрите говорят още по-добре за това. В глобален мащаб има продадени над 700 милиона iPhone-а. А най-оптимистичните прогнози за Tesla са за 3 милиона автомобила по пътищата до 2023 година.
Разбира се, да правиш смартфони и да създаваш автомобили са две коренно различни неща. Apple обаче може да използва своето ноу-хау в продажбите, както и да инвестира достатъчно средства в Tesla така че компанията да излезе от кризата, в която се намира.
Какво можем да очакваме от такава сделка?
От една страна подобно мащабно придобиване за Apple звучи доста нереалистично като се има предвид афинитетът на технологичния гигант към по-малки придобивания. През миналата година обаче дружеството даде 400 милиона долара за платформата Shazam. Е, Tesla обаче се изчислява на около 51,3 милиарда долара и подобна сделка би била доста по-скъпа.
От друга страна обаче Apple разполага със свободен ресурс от цели 285,1 милиарда долара, така че има достатъчно средства, за да осъществи такова споразумение.
"Те със сигурност могат да купят Tesla, ако го пожелаят, тъй като имат необходимият финансов капацитет за това", казва Джон Скъли. "Ако Apple реши да направи такава голяма сделка, сигурен съм, че ще иска купената от нея компания да предлага наистина революционен продукт, който има голям потенциален пазар. А Tesla отговаря на тези критерии", допълва той.
Според анализаторът Антон Уалман, който следи отблизо бизнеса на автомобилния производител, най-лесната част от сделката би било склоняването на Мъск за продажба.
"Това е грозната страна на бизнеса. Мъск иска да развива SpaceX, той не иска да се занимава с автомобилния бизнес", смята той.