Tesla има проблем. Създаденият преди 15 години автомобилен производител никога досега не е излизал на годишна печалба, а в момента компанията се намира в "ад", по думите на главния изпълнителен директор Илън Мъск. Причината е, че Tesla не може да произвежда достатъчно от Model 3, пише Business Insider.

Очаква се днес, след като пазарите в САЩ затворят, Tesla да отчете огромна загуба за първото тримесечие на годината.

Междувременно Fiat Chrysler Automobiles (FCA) отчете своите първи три месеца на годината още миналата седмица. Тя има приходи от над 30 милиарда долара и това е поредното от дълга върволица успешни тримесечия.

Tesla харчи по $6500 в минута

Tesla харчи по $6500 в минута

Компанията няма да оцелее до края на 2018 година, ако не получи свежи средства

Разликата е очевидна, но не бихме го разбрали от пазарните капитализации на Tesla и FCA - около 50 милиарда долара за компанията на Мъск и 35 милиарда долара за италианския производител. От началото на годината цената на акциите на FCA подскочи с 20%, а Tesla поевтиня със седем процента.

Главният изпълнителен директор на FCA Серджо Маркионе се опитва, неуспешно, да слее компанията с друг автомобилен производител преди пенсионирането му през 2019 година. Той вече успя да отдели Ferrari с едно доста успешно IPO.

Разговорите за сливания и придобивания отмряха, след като FCA записа по-добри резултати, но производителят все пак е доста по-"слаб" спрямо конкурентите си. Jeep е основният бранд, който носи пари, а дългът - макар и намаляващ - все пак тежи.

Tesla пък, ако гледаме числата, е само на няколко тримесечия от банкрут. Преди няколко години трудно можеше да се докаже смисъла от обединяване под някаква форма на FCA и Tesla, но инвеститорите в производителя на Fiat получиха почти 300% възвръщаемост на вложенията си след IPO-то през 2014 година.

FCA приключи 2017 година с около 13 милиарда долара кеш. Няма нужда компанията да се слива с Tesla, но по-скоро може да създаде алианс, който ще позволи на FCA да даде няколкогодишен буфер за компанията на Мъск, което ще му позволи да се концентрира върху ръста на приходите и производството, без да се тревожи, че ще свърши парите през няколко месеца.

FCA може и да даде на Tesla нужната експертиза при производството, от която калифорнийската компания отчаяно се нуждае. От своя страна Tesla ще изпрати FCA на върха при електрическите автомобили.

А възможен алианс дори може да реши проблема с Autopilot технологията на Tesla, която не се развива достатъчно бързо, особено спрямо това, което партньорът на FCA - Waymo, постига.

Има малък шанс подобен алианс да се случи, но колкото и невероятно да звучи, в такъв вариант има бизнес логика.