Трудните разговори са част от работния ден. От искането на повишение до справянето с колега, който ви изкарва извън нерви, не можем да избегнем безбройните подобни ситуации в нашата кариера.
Но вместо да ги избегнем, ако се научим как да се справим правилно с тях, това може да ни помогне много в израстването по корпоративната стълба - поне така казват Британският съвет за професионално развитие.Организацията идентифицира няколко прости стъпки, които могат да бъдат приложени в редица ситуации.
Каква е целта ви? Първо трябва да решите защо искате да проведете този разговор. Звучи логично, но намерението не трябва да е просто "за да ви олекне", което предполага по-скоро монолог. Очертайте ясно предпочитания от вас изход от дискусията и причините за нея.Подготовката е важна. Помислете за няколко ключови фрази и изречения, които ще ви помогнат да изградите и защитите тезата си. Това ще ви даде възможност и да предвидите част от реакциите на отсрещната страна и да се подготвите как да отговорите.
Не изпускайте нишката на разговора. Когато той започне, придържайте се към основната тема и не се поддавайте на емоциите и реакците на отсрещната страна. Но и слушайте и наблюдавайте внимателно.
Задавайте въпроси, за да разберете добре гледната точка на отсрещната страна. Отворените въпроси са най-подходящи за тази цел. Избягвайте да питате "защо", тъй като това може да провокира негативна реакция.
В същото време покажете съчувствие - опитайте се да се поставите в обувките на човека, с който разговаряте. Не говорете се себе си и своите преживявания, а се фокусирайте в настоящата ситуация.
Опитайте се да подходите към разговора без да сте предубедени. Ако таите негативни чувства, е много по-малко вероятно разговорът да приключи добре. А и винаги има шанс да грешите.