Българите гледат на създаването на собствен бизнес доста по-скептично, отколкото хората в Европейския съюз (ЕС). У нас позитивното отношение към предприемачеството бележи по-ниски нива в сравнение със средното равнище за света, показва доклад на международната фирма Amway.
Според данните жените, гледащи позитивно на възможностите за отварянето на свой бизнес, са доста по-малко, отколкото в останалите страни в ЕС. Така в страните, в които 95% от дамите, които са обнадеждени за предприемачеството, са Дания, Норвегия и Виетнам, а най-скептични по темата са тези в Турция, Румъния и България.
Вероятно не е изненадващо, че у нас делът на мъжете, склонни да стартират собствен бизнес, е по-голям от този на дамите. 64% от българските мъже гледат позитивно на тази възможност, докато при дамите делът е едва 53%.
Според представителите на двата пола най-мотивиращо за предприемането на подобна стъпка е желанието за независимост. Такава е тенденцията и в световен мащаб.
Втора по важност причина за стартиране на бизнес е възможността за "втори доход", посочена от 27% от жените и 30% от мъжете. "Самореализацията" се нарежда на трето място, като се посочва съответно от 21% от дамите и 26% от мъжете.
По отношение на бъдещето на самонаемането 19% от мъжете и 22% от жените в България смятат, че в близко бъдеще ще има повече хора, стартиращи собствен бизнес. Еднакъв процент мъже и жени (30%) виждат започването на свой бизнес като възможен вариант наравно с други опции.
Тазгодишният глобален доклад на Amway за предприемачеството обхваща 45 държави. Най-осезаемата разлика (19%) между предприемаческия потенциал на мъжете и жените в рамките на една и съща държава се наблюдава в Латвия. 18% е разликата в Канада, Чехия, Русия и Швеция, а в САЩ процентите са 17. От друга страна, в Тайван и Тайланд жените, които искат да стартират бизнес са повече от мъжете - съответно с 6% и с 3%.