2017 г. ще остане като историческа в пощенския бизнес в България. За първи път от либерализацията му, частен оператор - "Еконт Ескпрес" - изпреварва "Български пощи" по пазарен дял в категорията универсални пощенски услуги - а именно писма и малки пощенски колети до 20 кг, показва докладът на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
Данните сочат, че "Еконт" има пазарен дял от 48%, а "Български пощи" - 47%. През 2016 г. съотношението бе 53% за историческия оператор и 42% за частната компания.
За този сегмент на пазара се борят 9 частни компании и историческият оператор "Български пощи". За 2017 г. приходите от него възлизат на около 89 милиона лева и бележат ръст спрямо 2016 г. в размер на около 16%. Броят на реализираните пратки и услуги за страната и чужбина е около 42 млн. лв., 12% ръст спрямо предходната година. Растежът се дължи основно на повишението на колетните пратки, които записват повишение от 36% спрямо 2016 г.
Около половината от всички приходи от колетни пратки за страната до 20 кг са формирани от колетни пратки, генерирани от електронна търговия. Самата "Еконт Експрес" записва 32% повишение броя колетни пратки и 35% на приходите от нея.
Броят и приходите на колетните пратки до 20 кг за страната, реализирани от "Спиди" АД, нарастват съответно със 79% и с 93% в сравнение с 2016 г. Незначителни остават дяловете в пазарния сегмент на колетните пратки за страната до 20 кг, реализирани общо от "МИБМ Експрес", "Тип-Топ Куриер" и "Стар Пост" и през 2017 г.
Освен универсалните пощенски услуги, КРС отчита и пазара на неуниверсалните пощенски услуги, а именно куриерски услуги над 31,5%, хибридна поща, пряка пощенска реклама и други.
Включвайки и него, общият брой участници на него е 169 (6% ръст спрямо година по-рано), а приходите достигат 425 млн. лв., ръст от 8 процента.
При неуниверсалните пощенски услуги през 2017 г. приходите от куриерски услуги са в размер на 307 млн. лв., като в едногодишен период нарастват с 9%. Приходите от куриерски услуги са формирани главно от пратки за страната, като основен двигател за развитието на тези услуги продължава да бъде пазаруването онлайн. По данни на 70% от пощенските оператори, извършващи НПУ, през 2017 г. приходите от доставка на пратки, генерирани от електронната търговия, формират 39% от общия размер на приходите от куриерски услуги. В абсолютна стойност размерът на тези приходи е нараснал с 46% спрямо 2016 г.
Общият брой приети, пренесени и доставени куриерски пратки е в размер на 61 млн. бр., което е ръст от 28% спрямо 2016 г.
На него делът на "Български пощи" остава незначителен - близо 4% и без съществена промяна спрямо предходната година. Същевременно, петте оператора с най-големи пазарни дялове формират над 74% от този пазарен сегмент, отчитайки ръст от 3%.Общият пазарен дял на "Български пощи" на всички пазари, на които оперира", намалява до 13%.
КРС препоръчва намаляване на пощенските станции на "Български пощи"
Към края на 2017 г. броят на пощенските станции на "Български пощи" са 2 980, от които 240 в села под 150 жители, други 1 328 в населени места с над 150 и 800 жители.
"Пощенската мрежа на БП не е преструктурирана от началото на либерализирането на пощенския пазар, което води до високи разходи за поддържането й. С оглед чувствителността на въпроса за закриване на пощенски станции и социалният и политическия му отзвук следва да бъде разработена и приета цялостна концепция за оптимизиране на пощенската мрежа на задължения оператор, тъй като предоставянето на УПУ не предполага задължително наличието на стационарна пощенска станция", казват от КРС.
И препоръчват алтернативи: Задълженият оператор може да използва алтернативните форми на обслужване като мобилна пощенска станция, пощенски агентства, изнесени гишета, каквато е практиката на неговите конкуренти.
SimeonGG
на 05.09.2018 в 14:51:45 #5@karamazov това мислене е вредно. Това накара печеливши сектори да се приватизират, а Костов, като основоположник разпродаде България. Костов е човека, който трябва да бъде вкаран в затвора, като враг на България и да не забравяме Надето Михайлова, която продаде АЕЦ-а. Никой не оцеля от СДС/ОДС и прочие, където дойдоха, продадоха и потънаха в забрава. Някои още наглеят, като Надето, дипломати се пишат, вместо да са в затвора, ама държавата няма сила и желание. А ГЕРБ 4 мандата подред се БСП са им виновни... Нямаме управленци и затова сме така наредени. Та хората работят, колкото им плащат, а в момента им плащат толкова заради насилствения преход.
What
на 29.06.2018 в 14:51:49 #4Заплатите на служителите изобщо не са високи, даже са изключително ниски. По горните етажи не мога да коментирам. Що се отнася до загубата на пазарен дял - напълно резонно. Вместо да си оправят системите, да инвестират в техника и обучение на служители, висшия мениджмънт решава да съкращава станции и служители (което е най-лесният и същевременно най-грешен начин за решаване на проблеми). Елементарен пример - виждам движението на пратката си през интернет, че е пристигнала, но си чакам известието, минават два дни (поради липса на служители), отивам да си я получа, карат ме да се подписвам в някаква тетрадка все едно се намираме в комунизма. Пълна трагедия!
Bulk
на 29.06.2018 в 14:50:45 #3Мнение за Български пощи (клон 4) в Русе - Крадливи, Мързеливи и Миризливи.
jobbery
на 29.06.2018 в 13:30:55 #2То пък едни заплати на държавни служители в пощите... Живо наказание... Направо ги съжалявам хората там.
karamazov
на 29.06.2018 в 08:47:34 #1Нагледно доказателство за предимството на частната инициатива и свободната конкуренция.Държавните фирми са трудно приспособими към пазара.Работещите в тях чиновници на държавна хранилка нямат интерес към преструктуриране и инициативност.Те знаят, че държавата няма да остави предприятията им да фалират.И си живуркат там до пенсия с гарантираната заплата на държавни служители.Евалла!