Субсидия за електромобили, промяна на данъчната система за автомобилите, по-ефективни технически прегледи, регистър на сервизите и зони за незамърсяващи автомобили: това са само част от мерките, които Асоциацията на автомобилните производители (ААП) иска да наложи в България, за да бъде обновен автопаркът в страната и въздухът, който дишаме да бъде по-чист.
Проведени са редица срещи в политически партии, министерствата на икономиката, транспорта и съобщенията, с ресорните агенции, Столична община, както и с работодателски и неправителствени организации.
Целта на мерките е твърде старият автомобилен парк в България да бъде обновен, както и да се подобри техническото състояние на колите, които се движат по улиците у нас. Не по-малко важен е въпросът с чистотата на въздуха в големите градове, замърсяван от старите автомобили с премахнати катализатори и филтри.
Идеите бяха представени от Татяна Груева, изпълнителен директор на асоциацията. Първата от мерките е коренна промяна на данъчната система, обясни тя. В момента в България общините "наказват" гражданите, които искат да закупят нов, екологичен автомобил, с високи данъци. Налогът за нова кола надвишава в пъти този за 20-годишен дизелов автомобил, който замърсява неколкократно повече. Критики към данъчния режим е отправян неведнъж, но реакция от Министерство на финансите или законодателната власт няма.
Втората идея също включва промяна в данъчния режим, а именно даването на възможност електромобили да бъдат закупувани от фирми с данъчен кредит. Навлизането на електромобили трябва да бъде подпомогнато и от субсидии за тях, както е в редица развити държави. Предложението на ААП е те да бъдат 5 000 евро за електромобил и 2 500 евро за хибрид.
Важна мярка е и затягането на контрола на автомобилите, които вече са в движение. Асоциацията предлага затягане на годишните технически прегледи, както и създаването на регистър на автосервизите и ремонтите. Идеята е да има регистрационен режим за тях.
Предложение е отправено и към Столична община за създаването на зони в София, в които да бъдат пускани само незамърсяващи автомобили - мярка, която също е факт на места в Западна Европа.
От проведените редица срещи с държавните институци досега няма особен ефект. Те обаче ще продължат, обещават от ААП. Принципно съгласие с мерките досега са дали от КРИБ и БСК.