2017 г. бе годината, в която електрическите автомобили завзеха заглавията на медиите по света - и този път вече не като странна технологична приумица, която ще допадне на малцина, а вече като истинска алтернатива на двигателите с вътрешно горене.
Причините затова са основно две: стремежът на правителствата към по-чист въздух както и появяването на все по-достъпни модели на пазара заедно с разширяването на зарядните станции.
През тази година почти всички големи автомобилните производители дадоха своята заявка за създаването на коли, задвижвани от електрически мотори. И вече не става въпрос за концептуални автомобилни, произведени в минимален обем, а за пренасочване на стратегията (и средствата на компаниите) към създаването на модели, които да бъдат истинска алтернатива.
Смяната на фокуса идва благодарение и на Tesla. Компанията на Илън Мъск показа, че електрическите автомобили могат да са бързи, могат да са луксозни, а през 2017 г. показа и че могат да бъдат достъпни. Това се случи чрез Model 3 - електрическият седан, чиято стартова цена ще бъде едва 35 000 долара. Разбира се, Мъск затвърди вече общоприетото за него мнение и отново успя да изпусне всички срокове. Но първите модели вече са на улицата, а мненията са положителни.
През годината Tesla бе оценена от пазарите на стойност по-висока от тази на Ford, GM, а за кратко задмина и BMW. Автомобилите, които компанията представя и произвежда, предизвикват потребителски интерес като нито един друг модел в последните десетилетия.
За първите три тримесечия на 2017 г. продажбите на електрически автомобили в Европа скочиха с 50%.
Останалите автомобилни гиганти нямаше как да останат встрани, изпускайки приходи, пазарен дял и имидж. Volvo обеща, че скоро всеки един нейн модел ще се предлага и с електрически мотор, VW вече готви цяла гама, Toyota готви поне 10 модела - списъкът може да продължи още дълго. Нуждата от средства за разработването на електрически автомобили накара и някои от компании да преосмислят сегашното си състояние, да набележат финансови цели и да увеличат сътрудничеството си с други - отново, за да намалят разходите.
Скандалът "Дизелгейт", чийто ефект още се усеща в индустрията - и особено при европейските производители, които най-много разчитат на дизелови двигатели, също нямаше как да дойде в по-подходящ момент за електрически автомобили (и особено Tesla). Откритието, че дизеловите коли са по-"мръсни", отколкото се смяташе досега, както и имиджовият удар, който големите марки понесоха, накара компаниите да вложат още повече усилия. С въвеждането на електрически автомобили в гамата си, те хем ще успеят да отговорят на изискванията на Европейския съюз за вредните емисии, което ще стане доста по-трудно със замирането на дизелите, хем ще излъскат и своя имидж.
Трудно можем да отречем и големия принос на правителствата по света. Тежкият смог и заболяванията, които идват с него, накара властите в някои страни да приложат още по-тежки мерки. Градове като Лондон завишиха таксите си за влизане в центъра на автомобили с двигатели с вътрешно горене, правейки закупуването на електрическите коли още по-икономически изгодно.
Великобритания, Франция, Китай, Холандия, Норвегия и Индия ще забранят изцяло продажбите на автомобили на бензин и дизел през следващите десетилетия. Германия също заговори за подобна мярка, а през следващата година броят на държавите със сигурност ще нарасне.
Цената на батериите, най-важният компонент в електрическия автомобил, и в цената му, продължават да падат, като се очаква тази тенденция да продължи и през следващата година. За последните седем години те са намалили цената си четири пъти. Така в някои страни - Великобритания, САЩ и други, електрическите автомобили вече са по-евтини за покупка и употреба от бензиновите.
Инвестициите на компании - като E.ON и Shell, в зарядни станции също ще направят притежаването на електрически автомобил малко по-лесно. Европейската комисия също задели 800 милиона евро.
С продължаващото поевтиняване, по-достъпните и практични модели, твърдата политика на властите срещу вредните емисии със сигурност през 2018 г. ще отчетем още по-висок ръст на продажбите на електрически автомобили.