Този уикенд 19-годишният Хайме Алгерсуари ще дебютира за Торо Росо в Гран при на Унгария. Всички погледи са насочени към него. И с право. Защото той ще стане най-младият пилот в историята на Формула 1 и първият испански тийнейджър, тръгнал по стъпките на двукратния шампион Фернандо Алонсо.

Като се има предвид досегашната му кариера, младият испанец изглежда повече от готов за огромното предизвикателство. Подобно на Алонсо той също рано се пуска в автомобилния спорт, когато 8-годишен започва с картинга.

След като показва завидни умения в местните състезания, 13-годишният Алгерсуари отправя поглед по-далеч от дома. Участва в няколко европейски серии по картинг и в следващите 2 г. записва прекрасни резултати, като става най-младият пилот с титлата на Испания през 2004 г.

Същата година Хайме доминира в Champions International Cup, печели впечатляващото 4-о място в Italian Open Masters и 7-о в крайното класиране на европейския шампионат.

През 2005 г. продължава с картинга, за втори път става шампион на Испания и завършва втори във FIA World Cup Asia Pacific. Младокът прави и първия си голям пробив с едноместен болид. С екипа на Томкат Рейсинг той взима две победи и завършва на 3-о място в крайното класиране с Формула Джуниър 1.6 в сериите на Рено Италия.

Този успех е достатъчен, за да осигури мястото на Алгерсуари в програмата на Ред Бул за развитие на млади пилоти. След като си осигурява финансова подкрепа, през 2006 г. испанецът се пуска в престижните серии Формула Рено 2.0 на Италия.

Става най-добре представилият се дебютант и най-младият пилот, качил се на подиума. Същата година завършва 5-и в класирането на Формула Рено Юрокъп и печели 4 състезания в зимните серии на Формула Рено.

Все още едва 17-годишен Алгерсуари участва за втори пореден сезон в италианската и Юрокъп Формула Рено през 2007 г. Сезонът носи огромен опит на испанеца и младежът завършва 2-и в крайното класиране на италианския шампионат (3 победи) и 5-и в европейския.

Следва логичното за всеки толкова добър млад пилот място в британската Формула 3. В тази една от най-конкурентните и почитани автомобилни серии в света са участвали дори по-опитни млади пилоти.

От британската Формула 3 тръгва кариерата на такива звезди във Формула 1 като Аертон Сена, Дженсън Бътън и Дейвид Култард. Алгерсуари веднага прави впечатление с тима Карлин Моторспорт. Испанецът печели 6 полпъзишъна, 12 подиума и 5 победи става шампион в дебютния си сезон и най-младият пилот, сторил това (18 г. и 203 дни).

Хайме комбинира сезона в британската Формула 3 с участия на местна почва, като записва победа в дебюта си на "Ярама" и става първият пилот, спечелил състезание на новата улична писта във Валенсия. Сезонът без съмнение е невероятно успешен за младия испанец и за награда Ред Бул го кани да тества за един ден болида от Формула 1 на отбора.

През настоящата година Хайме участва в сериите Формула Рено 3.5 за Карлин Моторспорт. След шест състезания (1 подиум) той бе поканен от Ред Бул да стане резервен пилот на отбора и на дъщерния тим Торо Росо вместо новозеландеца Брендън Хартли.

По-малко от две седмици след това Алгерсуари бе обявен за нов пилот на Торо Росо на мястото на прокудения французин Себастиен Бурде.

"Много благодаря на Ред Бул за това, че ми предостави страхотната възможност да участвам във Формула 1. Откакто започнах да се състезавам, това винаги е била моята мечта.

Благодарение на програмата за развитие на младите пилоти на Ред Бул в Унгария ще осъществя амбицията да се наредя на стартовата решетка в състезание от Формула 1", коментира испанецът пред официалния сайт на елитните серии.

"Съзнавам, че ме чака невероятно голямо предизвикателство, защото този спорт е адски труден. А да влезеш във Формула 1 по средата на сезона е още по-мъчно, като се има предвид, че тестовете са забранени. Аз обаче чувствам, че вече получавам огромна подкрепа от отбора, който се слави с това, че винаги се грижи добре за дебютантите си".

Както Алгерсуари добре знае, ще му е трудно да впечатли в дебютното си състезание. В кариерата си досега обаче той не спира да показва колко добър пилот е въпреки големите трудности. На "Хунгароринг" той ще стане най-младият дебютант в историята на Формула 1 (близо два месеца по-млад от досегашния рекордьор Майк Такуел).

Дали обаче ще се превърне и в най-младия пилот, спечелил точки в първото си състезание? В момента това е "батко" му Себастиан Фетел, който завърши осми в Гран при на САЩ през 2007 г. на възраст 19 г. и 11 месеца. На Хайме ще му бъде много трудно да подобри постижението на втория във временното класиране.

Може би за него ще е по-лесно в Унгария да бие представянето на Алонсо в първото му състезание. В дебюта си през 2001 г. в Гран при на Австралия Фернандо финишира на 12-о място в болида на Минарди, на две обиколки след победителя Михаел Шумахер.