Новината за раздялата на Майк Гаскойн с Тойота успя да изненада малкия свят на Формула 1 в средата на седмицата.
Най-малкото защото тимът започна да подобрява представянето си в хода на сезона, а Ралф Шумахер финишира трети в Мелбърн.
Оказва се обаче че проблемът е в определянето на дългосрочната стратегия на тима, не толкова в моментното представяне този сезон. Досегашният опит учи, че овладяването на корпоративната политика на компания като Тойота не е лесна задача, а за агресивен инженер като Майк Гаскойн, който мисли основно за Формула 1, това е просто невъзможно.
Преди него и други са попадали в същата ситуация - справка Густав Брунер, но всички предпочитаха да отстъпят, за да не се създава напрежение. Гаскойн обаче е известен с това, че когато е намерил правилното решение не може да приеме то да не се приложи, без значение какви са доводите на другата страна. И това със сигурност поражда конфликти.
Според неофициална информация от Тойота Гаскойн е влязъл в конфликт с Йошиаки Киношита, генерален мениджър на спортния департамент на Тойота и изпълнителен вицепрезидент на Тойота Моторспорт. Киношита е втората по важност фигура в цялата йерархия на Тойота, която пряко е ангажирана със спортната програма на гиганта.
Над него е изпълнителният вицепрезидент на Тойота Мотър Корпорейшън Казуо Окамото, но Киношита е и член на борда на директорите на автомобилния гигант.
И досега никой не е оспорвал мнението на Киношита, без значение по кой въпрос той взима отношение.
Киношита работи по спортната програма на Тойота от 1989 г., още когато компанията участваше в световния рали шампионат. След това японецът се прехвърля в програмата на Тойота за участие в 24-те часа на Льо Ман (1992-1993) и по-късно оглавява програмата на компанията за участие в американските серии CART (1996-2001). От 2004 г.
Киношита е начело на проектите за техническо развитие на спортната активност на Тойота в цял свят. А от миналата година получи и право за пряко въздействие върху работата на тима на Тойота във Формула 1. Така Киношита стана пряк началник на Гаскойн, въпреки че неизмеримо много по-високо от него в йерархията на Тойота.
Отстраняването на Гаскойн ще доведе до повишението на Паскал Васелон, който в момента е генерален мениджър (отдел Дизайн и развитие на болидите), но ще поеме поста технически директор (отговарящ цялостно за болидите). Това е интересен ход, тъй като Васелон е сред най-добрите в развитието и създаването на гуми, той дойде в Тойота от Мишлен.
Дизайнерският екип на Тойота във Формула 1 се състои от три групи, но при тях не се очакват никакви сътресения. Първите две дизайнерски групи работят върху "чистия" дизайн на болидите и се ръководет от Джон Литиенс и Марк Татъм. Третата, от която се предполага че са тръгнали проблемите на Гаскойн е под ръководството на Дейвид Нилсен и се занимава с "по-дългосрочни дизайнерски идеи за развитието на автомобилите от Формула 1". Целият департамент, отговарящ за дизайна на болидите на Тойота сега е под ръководството на Джейсън Самървил, а Васелон работи отлично с него.
Интересен е и въпросът какво ще прави оттук нататък Гаскойн? Майк обяви, че след толкова време, през което е работил в чужбина, сега иска да се върне във Великобритания. До края на договора му с Тойота остават шест месеца, но преговорите с потенциални работодатели вече са започнали.
Едната възможност е Гаскойн да започне работа в новия 12-и отбор във Формула 1, който ще дебютира през 2008 г., който и да е той. Другата, също толкова екзотична опция е Гаскойн да премине при Агури Сузуки - тимът на японеца съществува основно благодарение на подкрепата на Хонда и това ще е голяма червена точка за едната японска корпорация за сметка на другата.