Когато сезон 2017 стартира, имаше огромни очаквания относно развитието на болидите. Това бе съвсем нормално предвид големите промени, които бяха направени както от визуална страна, така и от чисто технологическа. Обещанията бяха състезанията да станат по-интересни, оспорвани и драматични. Ако съдим по класирането и битката за титлата, те действително са такива, като завръщането на Ферари в борбата за шампионската титла е голямата новина, която всички толкова дълго време чакаха.

Вглеждайки се по-детайлно обаче, ще видим, че оспорваната надпревара между Мерцедес и черните кончета не е толкова на пистата, по време на самите Гран при, колкото в квалификацията и вследствие на стратегически решения. За какво става въпрос?

През миналата година сребърните стрели доминираха тотално през сезона, а битката бе вътрешна между Люис Хамилтън и Нико Розберг. Останалите трябваше да се примирят с живуркане в подножието. В същото време обаче справка показва, че тогавашните болиди са позволявали повече изпреварвания и на самите фенове им е било по-интересно, гледайки борба гума до гума между отделните пилоти. След направените промени и увеличаването размера на колите във Ф1 завоюването на позиция на практика е станало почти невъзможно чисто като пилотска маневра.

Формула 1 редуцира задълженията си с 10-цифрена сума!

Формула 1 редуцира задълженията си с 10-цифрена сума!

Един милиард по-малко притеснения за босовете на надпреварата

Статистиката показва, че през сезон 2016 е имало общо 586 изпреварвания на пистата в рамките на 9 състезания. В същото време за идентичен период от време през тази година вземането на позиция е в рамките на скромните 284 случая! В тази справка не влизат Гран при на Азербайджан и Австрия, където няма точни данни.

Това означава, че преди година по същото време пилотите са правели два пъти повече изпреварвания, отколкото в момента. Единственото състезание, в което през настоящата кампания е имало повече успешни маневри в сравнение с миналата, е на "Силвърстоун" във Великобритания. През 2016-а те са били 39, докато в настоящия случай са 55. Друга надпревара, която се доближава до тези данни, е Канада. На "Жил Вилньов" преди година са направени 37 изпреварвания, а през тази - 36. Най-невъзможно за успешни маневри изглежда в Сочи. През 2016-а са извършени 21 изпреварвания, а сега само 18.

Чейс Кери: Формула 1 трябва да стъпи по-уверено на американския пазар

"Формула 1 трябва да стъпи по-уверено на американския пазар"

"Искаме нещо истинско, а не просто сделка"

На фона на всичко това най-успешният пилот на база продължително време начело е Люис Хамилтън. Звездата на Мерцедес може и да изостава от Себастиан Фетел с 14 точки, но в същото време е бил най-много обиколки като лидер на надпревара. Британецът е водил 262 тура от общо изкарани на пистата 679. Лидерът на Ферари е на второ място с 221 обиколки под №1. Още само 4 пилоти са успявали да оглавят класирането на пистата. На трето място се нарежда съотборникът на Хамилтън - Валтери Ботас, с прекарани на върха 131 тура от 651 завършени. Не случайно финландецът е и на третата позиция в подреждането в битката за титлата с изоставане от 33 точки от германеца.

Другите трима? Вторият пилот на Ферари Кими Райконен (38), както и двамата състезатели на Ред Бул - Даниел Рикардо (18) и Макс Верстапен (9). Австралиецът обаче е другият с победа през сезона извън челната тройка, което показва по-голяма ефективност спрямо световния шампион на черните кончета от 2007 година.