Босът на Рено Флавио Бриаторе... За едни той е “луд човекоядец”, способен да изяде всеки млад пилот. За други е просто порядъчен гражданин. Флавио не се притеснява да се нареди на опашка за билети за икономична класа, за да стигне до Банкок след Гран при на Сингапур. Бриаторе може да бъде безжалостен или лоялен. Забавен, жесток, харизматичен, но преди всичко той не прилича на шефовете на другите отбори. Диалогът с него може да се сравни с опит да се разбере мишката Рататуй от едноименния анимационен филм. Флавио повдига внушителна папка с писма с въпроси на читатели към него. „Това ли е всичко?”, усмихва се той, гледайки пачката и дава вид, че ще ги изхвърли. „Изплашихте ли се? Хайде, казвайте.”

- Флавио, какво бихте промелини във Формула 1, за да привлечете интереса на широката аудитория, но в същото време и да не загубите доверието на верните фенове на надпреварата?
- Зрителите обичат състезанията. Не смятам обаче, че те се интересуват, примерно, от какво е направено предното крило. Технологията е важна, но състезанията станаха много предсказуеми. Хубавото, интересното състезание днес е свързано с атмосферните условия или с излизането на колата за сигурност. Трябва да има повече борба, повече дуели. Състезанията трябва да започват в друго време - в 18,00 или 19,00 часа, а не в 14,00 в неделя.

- Известен сте с любовта си към момичетата и купоните. Не смятате ли, че във Формула 1 липсват пилоти и хора, които приличат на вас през 70-те, способни да приближат спорта до хората?

- Действително сме далеч от народа. Един от проблемите е „стерилността” на пилотите, която идва от техните мениджъри. В деня, в който Формула 1 се приближи към феновете, Земята ще стане най-добрата спортна планета

- Отчитайки заявлението на Хонда за напускане на Формула 1, смятате ли, че спортът може преодолее последствията от световната икономическа криза?

- Формула 1 е част от световната икономика и ние също сме част от тази криза. Погледнете производителите на автомобили, представени в шампионата. За последната половин година всички загубиха от 40 до 70% на фондовата борса. Това са огромни суми. Нужно е да предприемем екстремни мерки, за да гарантираме стабилност през 2009 и 2010 година. Време е да престанем да се оглеждаме в бокса от какво да се лишим, за да пестим. Трябва да анализираме ситуацията като цяло. Смятам, че можем да провеждаме толкова зрелищни състезания, колкото са сега, и ако намалим разходите със 70%.

- Каква е вашата най-голяма грешка във Формула 1?

- В този бизнес всички грешки са големи. Сбърках, след като не убедих Михаел Шумахер да продължи контракта си с Бенетон в края на 1995-а. Също така и не успях да уговоря "Мишлен" да изкара още един сезон във Формула 1. Тези две
грешки ми струват две изпуснати титли

- Намирате ли Фернандо Алонсо променен след сезона, който изкара в Макларън?
- Фернандо, да Фернандо. Той се върна в Рено с опита от още един сезон, проведен в конкурентоспособен тим. Това е важно.

- Какво почувствахте, когато през декември 2005-а Алонсо ви каза, че сезон 2007 ще кара за Макларън?
- Това се случи на Коледа през 2005-а и определено не бе добър подарък. Знаех, че ще му бъде трудно. За Фернандо е много важен чисто човешкият фактор. С обида приех това решение. Стана ми тъпо.

- Работили сте с Михаел Шумахер, а сега работите с Фернандо Алонсо. Кой измежду тях е по-добър и защо?

- Това са два различни пилота, които са от две различни епохи. Ако трябва да ги сравня, смятам, че Фернандо допуска по-малко грешки от Михаел. Колкото напрежението върху Алонсо е повече, толкова по-добре се справя. Михаел не бе толкова добър, когато върху в него имаше пресинг.

- Черна котка ли е минала път на Марк Уебър или той е счупил огледало в петък 13-ти, за да не му върви толкова? Познавате ли друг пилот, на когото съдбата така да е обърнала гръб?

- (Смее се.) Хм. Може би трябва да отиде на църква.

- Защо не подписахте контракт с Кубица след тестовете му в Рено през 2005-а?

- Питайте Бруно Мишел? (б.а. – партньор на Бриаторе, който отговаря за договорите).

- Оставате ли в Рено или ще преследвате нови цели?

- Рено е моето семейство. Били сме заедно в Бенетон, а след това направихме двигателите "Супертек". След това създадохме и отбора на Рено. Имам добро взаимодействие с ръководството на компанията и Карлос Гон прави всичко, за да може тимът във Формула 1 да бъде лице на компанията. Ние сме имиджът на компанията. Докато всичко това е нужно на Рено, аз се чувствам много комфортно.

- Вие сте италианец. В този смисъл не ви ли се искало да работите за Феарари?

- За италианците има два варианта – или да се бориш с Ферари, или да работиш за тях. Аз искам да се боря.

- Кое постижение смятате за най-голямо в живота си?
- Постигнал съм всичко, което съм искал. Провървя ми. Но и в момента съм мотивиран да вървя напред, а и имам най-добрата работа в света.

- Бележите успехи и в търговията с дрехи, и във Формула 1. Рон Деннис (б.а.- шеф на Макларън), сър Франк Уилямс (б.а.- шеф на Уилямс) или Стефано Доменикали (б.а.-шеф на Ферари) дали биха могли да продават трикотаж?
- Стефано сигурно ще успее. За мен той има шанс. Другите двама, за които говорите, нямат шанс.

- Какъв искахте да станете като дете...

- Не знаех точно какво исках да правя, но исках много да пътешествам. Смятам, че с работата ми май съм успял да постигна и това.

- Искате ли да видите връщане на Формула 1 в Северна Америка? Ако да, къде искате да има състезание?
- Присъствието на Америка е фундаментално важно за Формула 1, но аз виждам само две места, на които това може да се случи – Лас Вегас или Ню Йорк. Колкото до надпреварата в Канада вместо Гран при на САЩ, това е лошо детско представление, в което се казва, че „сестрата е най-красивото момиче на света”.

- Когато има състезание обикновено давате интервю за френска телевизия, в което казвате обиколката на пит-стопа за всеки пилот. Каква е тайната?
- Имам приятели и...предположения. Никакъв фокус няма. Просто трябва да анализираш информацията и да си правиш изводи.

- Винаги угаждате на пилотите. Какви изисквания имате от младите пилоти?

- Това трябва да го чувстваш. Като мениджър си длъжен да гледаш напред. Много млади пилоти искат да попаднат в този кръг, но няма как да контролираш участието на 30 пилоти. Трябва да разбереш кой е способен да се изкачи нависоко и да прогресира. Иначе допускаш грешка, както стана с Кубица.

- Какъв е вашият основен принцип?
- Съсредоточавам се върху нещо и посвещавам на това 100% време и усилия.

- Кой от пилотите от другите отбори бихте искали да видите зад волана на Рено?

- В настоящия момент единственият пилот, за когото мечтая е Фернандо Алонсо. Имам го, така че нещата при мен са добре.

- За какво мечтаете във Формула 1?

- Попитайте всеки, който участва в надпреварата, и ще получите един и същ отговор: „Искам да спечеля новия шампионат!” На мен ми провървя и аз спечелих две поредни титли. Работих с двама велики пилоти – Шумахер и Алонсо. Може би като за финала ми се иска да видя млад френски пилот в състава на Рено, който се качва на подиума след Гран при.

- Какъв щяхте да бъдете, ако Лучано Бенетон не ви беше назначил за търговски директор на тима на Бенетон във Формула 1?

- Важно е да се окажеш в правилното време на правилното място. Провървя ми с Лучано. Тимът на Бенетон винаги е бил важна част от моя живот и аз съм много благодарен. Кариерата ми щеше да се развие по друг начин. Знае ли човек, можеше и да е по-добре... (Смее се.)
 
- Кое е по-важно за вас. Победен гол на Куинс Парк Рейнджърс в решаващ мач или блестящо изпреварване на Фернандо Алонсо?
- Красотата на спорта е в емоциите. Нищо не може да се сравни с такова преживяване. Сега всичките ми емоции са свързани с Фернандо. Той е част от тима, в който работят над 1000 души. Колкото до головете на Куинс Парк Рейнджърс, винаги ми харесват.

- В какво е тайната на вашия успех?
- Трябва упорито да работиш, никога да не се предаваш и да бъдеш силен.

- Какъв екип би бил за вас отборът мечта във Формула 1?
- Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо. Но за да могат да се борят, трябва да събереш два тима в един.

- През 2009-а има нов регламент, който приравнява всички отбори и реално тимовете започват от нула. Смятате ли, че при такова положение Рено има шанс да спечели шампионата?

- През 2008-а тимът ни прогресира много. Имахме сериозни проблеми след напускането на "Мишлен". Допуснахме грешка при работата в аеродинамическия тунел и за да се върнем към добрата ни форма, ни трябваше време. Но, оценявайки това, което постигнахме през 2008-а, смятам, че отборът ни е достатъчно силен, за да се бори с всеки съперник.

- Как се сдобивате с успех сред жените?

- Просто е – задължително трябва весело да изкарвате времето си заедно. Момичетата обичат развлечения. Това е до момента, в който не се съсредоточа изцяло във Формула 1. Принципно много обичам да се развличам…

Флавио Бриаторе мечтае да види в един отбор Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо