Главният промоутър на Формула 1 Бърни Екълстоун смята да позволи на отборите да използват по три болида вместо по два, както е сега. Ако предложението му бъде одобрено от международната автомобилна федерация (FIA), три отбора - "Марусия", "Кетъръм" и "Торо Росо" ще напуснат шампионата. В момента тимовете са 11, а болидите - 22. При новото положение колите ще бъдат 24.

Според изданието "Аутоспорт", Екълстоун има интерес от намаляване на отборите, за да икономиса средства на компанията "Формула 1 Мениджмънт", която сам управлява. Всяка година фирмата компенсира част от разходите на тимовете за транспорт извън пределите на Европа. С махането на 3 от екипите компанията ще съкрати тези разходи с около 30%. Освен това ще бъде намален и наградният фонд, който ще се разпределя между само 8 отбора, а парите за останалите 3 ще се разпределят като дивиденти за акционерите в компанията.

Трите напускащи отбора обаче ще останат във Формула 1, като се обединят с други екипи. "Марусия" ще се присъедини към "Уилямс", "Торо Росо" - към "Ред Бул", а "Кетъръм" - към "Лотус". Едно от тези сливания ще бъде обявено още тази седмица.

Екълстоун взима и други мерки за намаляване на разходите. Една от тях ще бъде задължителният бюджет на отборите. Той вече е бил обсъждан по време на състезанието за "Гран при" на САЩ по-миналата седмица. Ясни са и санкциите за отборите, които не се вместват в лимита - те ще губят половината от заработените през сезона точки. Очаква се за първия сезон таванът на разходите на отбора да бъде $200 млн. (около 148 млн. евро), като през следващите 5 години те ще намаляват с по 10%. Така в крайна сметка бюджетът ще бъде сведен до $118 млн. (около 87 млн. евро). Такава в момента е сумата, с която годишно разполагат "Заубер" и "Форс Индия".

Намаляването на разходите се налага и заради напускането на някои от основните спонсори на шампионата. След края на "Гран при" на Бразилия компанията LG обяви, че няма да продължи договора си, който изтича на Нова година. Корейците са една от компаниите, които дават най-голяма сума на Екълстоун.

Самият Бърни вече обмисля и оттеглянето си, което изглежда неизбежно. 83-годишният британец е съден в родината си за корупция и собствениците на инвестиционния фонд CVC Capital Partners, който държи правата върху Формула 1, смятат да го уволнят, ако обвиненията се докажат. Екълстоун явно е подготвен за това и обяви, че идеалният негов наследник е директорът на тима на "Ред Бул" Кристиан Хорнер.

"Кристиан е идеалният за тази роля - коментира пред в. "Телеграф" Бърни. - Ще бъда много щастлив, ако му предам управлението на Формула 1. Моята длъжност трябва да бъде заета от някой, който разбира нашия спорт. Ако бъде доведен човек отвън, нищо няма да се получи. Хорнер е честен човек и затова ще го подкрепя и ще му помагам с каквото мога."

Самият шеф на тима на "Ред Бул" обаче не изглежда очарован от подобно нещо. Запитан дали иска да поеме поста на Екълстоун, той категорично отхвърли подобен вариант, тъй като според него един човек не може да се справи с цялата работа.