Димитър Попов е член на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. Той е основател на компанията "Пингвин Травъл Интернешънъл", която предлага приключенски и активен туризъм на българския и скандинавския пазар. Попов е обиколил над 90 държави в света и е член на Датския туристически клуб.
Заради терористичните атаки и вътрешните конфликти в Турция тази година туризмът у нас успя да отчете значителен ръст особено през летните месеци, като възстановяване се усети на руския пазар. За следващата година обаче ситуацията може да е по-различна.
"Трудно е да се предвиди отсега какъв ще бъде летният сезон. Ясно е, че Турция се стабилизира и ако през 2016-а спечелихме позиции на руския пазар заради ситуацията там, през следващата няма да е така. Нищо чудно отново да имаме спад на посетителите от Русия, които ще се върнат в южната ни съседка", това коментира пред Money.bg Димитър Попов.
По неговите думи до някаква степен подобрението в сектора през тази година трябва да се възприема като компенсация за загубите за предходните. Експертът обаче очаква тенденцията да се запази и през следващите месеци.
Какво да очакваме от зимния сезон?
"При всички положения ще има някакво увеличение зимата, като то до голяма степен ще се дължи на нарасналия брой на нискотарифните полети към София. Може да очакваме ръст конкретно на английския, немския и скандинавския пазар. Ако преди имаше по един чартърен полет през седмицата, то сега има поне четири сигурни полета от скандинавските държави", обяснява Попов.
Добри резултати през следващите месеци в туризма ще има и по отношение на посетителите от близките пазари, като Македония, Сърбия, Гърция и Турция. За тях обаче прогнозирането е по-трудно, тъй като записванията стават в последния момент. Интерес към България като дестинация се наблюдава и от посетители от Германия и Холандия.
Източник: Личер архив
Димитър Попов
София като дестинация за медицински туризъм
Търсена от страна на чуждестранните туристи е и София. В класация на MasterCard столицата се нарежда сред десетте града в Европа с най-бърз ръст на броя посетители. Според Димитър Попов обаче този успех трябва да се гледа от друг ъгъл.
"Да, има ръст, но въпросът е на каква база. Ако тя е ниска, увеличението веднага е голямо в процентно отношение. Все още туристите реализират малко нощувки, средно по една-две, а София има потенциал", посочва той.
По думите на експерта според данни за Европейския съюз средната заетост на хотелската база за държавите членки е 62%, докато у нас тя е около 20%. "По средни приходи от нощувки пак сме на дъното", посочва Попов.
"Един прост начин, който ще накара хората да стоят поне една седмица в София, е медицинският туризъм, конкретно денталният и пластичната хирургия. Не е тайна, че цените на обслужването в България са 1 към 5 или дори 1 към 8 в сравнение с някои от развитите европейски страни", обяснява експертът.
Пробивът в системата е свързан с липсата на реклама на България като такава дестинация и на клиниките, които работят с чуждестранни пациенти. "Вместо да се използва този потенциал, напълно се неглижира всякакъв друг вид туризъм с изключение на морския и зимния, спа и голф", твърди Димитър Попов.
Къде избират да почиват българите?
По-евтините самолетни билети не само допринасят за нарастване на посещенията у нас, но и за пътуванията на българите зад граница.
"Определено през последните години има интерес към някои екзотични дестинации. Традиционно по-голям е той към Югоизточна Азия, конкретно към Тайланд, тъй като там цените на основните услуги са ниски и има евтини самолетни билети. Все повече българи пътуват към Южна и Централна Америка, макар че там дестинациите са по-скъпи", разказва експертът от АБТТА и допълва:
"За съжаление в България под думата екзотика основно се разбира Дубай, но това вече е абсолютно масов туризъм. Нарастване на търсенето има и в страните от Близкия Изток и конкретно в Иран, който е номер едно за цяла Европа, след отпадането на санкциите.".