Lexis, eдин от най-обещаващите стартъпи, който се появи през последната година в България, предлага разрешение на проблем, за който компаниите отделят значителни средства, а именно подобряването на обслужването на клиентите. Зад него стоят пет момчета, които споделят общ интерес към програмирането.
Деян Денчев, Владимир Генчев, Емил Кирилов, Милуш Карадимов и Билял Местанов са все още студенти, но вече получават признания за проекта си. Миналата година печелят осмото технологичното състезание за разработване на софтуерни проекти HackFMI към Софийския университет "Св. Климент Охридски", както и наградата "Най-добър студентски стартъп за 2017 г." на Junior Achievment.
Източник: Личен архив
Какво представлява всъщност Lexis?
Това е софтуер, оптимизиращ и улесняващ работата на хората от отделите за обслужване на клиенти и по-конкретно тези, които отговарят на имейлите на клиентите. В основата на Lexis стои алгоритъм за извличане на ключовите думи от текст, който помага да се разбере същността на получения имейл и да се предложи автоматичен отговор образец.
Деян Денчев обяснява просто, че "щом бъде получено клиентско запитване, системата автоматично предлага подходящи отговори." Така се спестява време и броят на обслужените клиенти се повишава. Емил Кирилов дава пример, че ежедневните проблеми като писане на един и същи имейл, проверки в наръчници и системи за точните стъпки и взирането в екрана в опит за намиране на правилния образец, могат да бъдат решени от Lexis.
Екипът печели HackFMI с идеята за софтуер, който разпознава и определя емоциите в текст. Там те се запознават, превръщат се в отбор и след разговори с хора от бизнес средата, променят продукта, така че да срещнат нуждите на пазара.
Те смятат, че силата на техния софтуер не е в това, че предлага автоматични отговори на запитвания, а в това, че нарушава мудните процеси в компаниите. "Фирмите имат тенденцията да свикват с един режим на работа и увеличават продуктивността си хоризонтално - като наемат още хора", обяснява Емил Кирилов. Той допълва, че винаги се стига в момента, в който допълнителните служители вече не увеличават продуктивността. Именно тогава, те трябва да потърсят друго решение.
В бъдеще момчетата виждат Lexis като многофункционална платформа, която "умно да съпровожда цялостната комуникация между клиенти и клиентското обслужване, използвайки интелигентни системи и самообучение", разяснява Милуш Карадимов.
Източник: Личен архив
Екипът смята, че България е чудесно място за развиване на собствен бизнес, заради сравнително малката конкуренция и ниските данъци. Билял Местанов добавя, че българските IT и предприемачески общности са пълни с активни хора на световно ниво в своята област и вярва, че с правилните хора може да се постигне много.
Деян Денчев разкрива, че стратегията на екипа е да тръгнат от именно от българския пазар, тъй като София е номер едно аутсорсинг дестинация в Европа, а потенциални клиенти вече са харесали идеята на приятелите.
Освен ценни запознанства и награди като безплатен офис, безплатни сървъри и парични средства, състезанията дават на екипа и увереност, която им липсва отначало. "Преди със сигурност осъзнавахме, че правим нещо хубаво и полезно, но след спечелването най-вече на наградата за най-добра стартираща компания в България за 2017 г. ни дойде много по-голяма увереност, от която всеки, който иска да стъпи на пазара, има нужда", разказва Владимир Генчев.
Най-голямото предизвикателство за Lexis досега било липсата на познати в областта, които да потърсят за съвет, както и конкретизирането на идеята им.
Предстоящата стъпка на Lexis e навлизането на пазара. Емил Кирилов посочва, че в момента са пред една залостена врата. "Зад нея стои самоиздържащ се бизнес, отдадена работа по продукта и обезателно спомени за цял живот. Ще се научим да слушаме и говорим, да продаваме и водим преговори, дори в момента всеки става лидер в конкретна област и заедно ще съборим вратата - тя вече започна да поддава."