Сигурно се чудите, кой е най-добрият автомобил на пазара в момента. В известна степен отговорът на този въпрос се крие в ежегодната награда "Автомобил на годината".
"Автомобил на годината" е европейска автомобилна награда, която се връчва от 1964 година от група от европейски автомобилни списания от различни европейски държави. Понастоящем организатори са списанията - "Auto" (Италия), "Autocar" (Великобритания), "Autopista" (Испания), "Autovisie" (Холандия), "L'Automobile Magazine" (Франция), "Stern" (Германия) и "Vi Bilägare" (Швеция).
Журито се състои от журналисти в автомобилния бранш от издания в цяла Европа. Броят на представителите по страни е в съответствие с пазарния дял на държавите в автомобилната индустрия. Като пример, журито през 2006 година се състои от 58 представителя на 22 държави.
В състезанието няма категории или класове. Целта е да се открие единичен, отличаващ се победител измежду номинираните модели.
Наградата не е ограничена само за европейските автомобилни марки, но кандидатстващите модели трябва да се предлагат на пазара в поне 5 европейски държави и да имат прогнозни продажби от поне 5000 броя на година.
Кандидатите са преценявани по следните критерии: дизайн, комфорт, сигурност, икономичност, функционалност, експлоатационни качества, управление и цена.
Първият автомобил, който печели надпреварата през далечната вече 1964-та година е Ровър 2000, събрал 76 точки от журито, а последният, от тази година, е Пежо 3008, събрал общо 319 точки от 58-членно жури от 22 европейски страни. Подгласници на френския модел са Алфа Ромео Джулия, със събрани 296 точки и Мерцедес Бенц Е-Класа, със 196 точки.
За сравнение, през изминалата година, печелившият в класацията, бе модела Опел Астра, със своите 312 точки присъдени му от международното жури. Подгласници на лидера в класацията бяха моделите Волво XC 90 (294 точки) и Мазда MX5 (202 точки).
Ето как е изглеждала класацията от 2000-та година насам:
Година | Автомобил на годината | Точки | Модел (второ място) | Точки | Модел (трето място) | Точки |
---|---|---|---|---|---|---|
2000 | Тоюота Ярис | 344 | Фиат Multipla | 325 | Опел Зафира | 265 |
2001 | Алфа Ромео | 238 | Форт Мондео | 237 | Тойота Приус | 229 |
2002 | Пежо 307 | 286 | Рено Лагуна | 244 | Фиат Стилу | 243 |
2003 | Рено Меган | 322 | Мазда 6 | 302 | Ситроен С3 | 214 |
2004 | Фиат Панда | 281 | Мазда 3 | 241 | Фолксваген Голф | 241 |
2005 | Тойота Приус | 406 | Ситроен С4 | 267 | Форд Фокус | 228 |
2006 | Рено Клио | 256 | Фолксваген Пасат | 251 | Алфа Ромео 159 | 212 |
2007 | Форд S-Max | 235 | Опел Корса | 233 | Ситроен с4 Пикасо | 222 |
2008 | Фиат 500 | 385 | Мазда 2 | 325 | Форд Мондео | 202 |
2009 | Опел Инсигния | 321 | Форд Фиеста | 320 | Фолксваген Голф | 223 |
2010 | Фолксваген Поло | 347 | Тойота iQ | 337 | Опел Астра | 221 |
2011 | Нисан LEAF | 257 | Алфа Ромео Giulieta | 248 | Опел Мерива | 244 |
2012 | Шевролет Volt/Opel Ampera | 330 | Фолксваген up | 281 | Форд Фокус | 256 |
2013 | Фолксваген Голф | 414 | Субару BRZ | 202 | Волво V40 | 189 |
2014 | Пежо 308 | 307 | БМВ i3 | 223 | Тесла Model S | 216 |
2015 | Фолксваген Пасат | 340 | Ситроен С4 Cactus | 248 | Мерцедес С | 221 |
2016 | Опел Астра | 312 | Волво XC 90 | 294 | Мазда Mx-5 | 202 |
Ако се чудите кой автомобилопроизводител най-много се е окичвал с наградата през годините, отговорът може малко да ви изненада - защото това е италианската компания Фиат.
Нейни модели са печелили девет пъти наградата. През последните години обаче, компанията все по-рядко успява да направи това, като за последен път нейн автомобил е печелил конкурса през 2008-ма година - в лицето на модела Фиат 500.
На второ място по най-много спечелени титли е Рено - с шест, следвано от Форд, Опел и Пежо - с пет. С четири титли през годините се отличава Фолксваген.