С падането на комунизма и началото на по-свободната търговия със Запада, българите започнаха да се ориентират и към автомобили, произведени в Европа, Япония и Южна Корея, както и в по-малка степен към тези, родили се в САЩ.
Но ниските доходи и високите цени на новите автомобили, както и носталгията към отминалите времена, все още позволяват по улиците в България да бъдат забелязани доста екземпляри от съветските автомобили - единствените достъпни за обикновените хора по време на комунизма.
И макар в центъра на София вече изключително рядко да се забелязват лади и жигули, то данните на КАТ показват, че все още доста от тях са в движение - или поне не са свалени от отчет.
По данни на контролния орган в България могат да бъдат намерени 117 050 пътни превозни средства, произведени в Русия - като този брой включва не само леките автомобили, но и камиони и автобуси.
Лада и Жигули - 70 060
Източник: Wikipedia
Най-популярните в последните години на комунизма и автомобили, които и до днес се срещат - Лада и Жигули. В масивите на КАТ всички те са записани като ВАЗ и за съжаление не може да се извади подробна статистика колко "петици" и "седмици" има по улиците.
От тях все пак става ясно, че 59 332 от тях са на над 20 години, 2 474 на между 15 и 20 години, 6 730 на между 5 и 10 години, а най-новите Лади до 5-годишна възраст са 27.
Москвич - 10 554, ИЖ 3 689 и 48 Алеко
Източник: Wikipedia
Очаквано почти всички представители на Москвич са на възраст над 20 години - 10 539. 12 са на между 15 и 20 години, а 3 - между 10 и 15. Любопитно е, че някои от моделите Алеко са записани отделно и такава в масивите се виждат 48 броя от тях. Под марката ИЖ пък са регистрирани 3 689 автомобила.
ЗАЗ - 389
Източник: Wikipedia
Едва под 400 бройки от автомобили с марката Запорожец са останали на отчет. Малолитражните автомобили се произвеждат от 1964 до 1991 г., а такъв в момента притежава и руският президент Владимир Путин.
Волга - 1 413
Източник: Wikipedia
1 413 автомобила "Волга" все още са някъде из България. Голяма част от тях вероятно са от второто поколение, представено в самия край на 60-е години на миналия век, включително и с V8 двигател. И произвеждано цели четири десетилетия!
Чайка - 67
Източник: Wikipedia
Впечатление прави големият брой от автомобилите "Чайка" - луксът, който са си позволявали само Тодор Живков и малцина отбрани. 2-тонните чудовища с почти 200-коньови двигатели са били символ на престиж в СССР. У нас всички са били собственост на УБО - тогавашното НСО. След промените те са запазени и консервирани, но по-късно разпродадени на български и чужди колекционери.
ГАЗ - 9 333
Източник: Wikipedia
"Текезесарка", "Молотовка" и "Виетнамка". Прякори на различните автомобили, които заводът ГАЗ е произвеждал. Под наименованието ГАЗ в регистрите на КАТ влизат както и по-малките военно-транспортни автомобили като ГАЗ-69, така и камионът ГАЗ-51. От същия завод са излизали и "Волга", и "Чайка", както и появилите се за кратко модели "Газела", използвани като маршрутки в София преди години. Не става ясно обаче колко каква е разбивката по модели.
КАМАЗ - 4 170, ЗИЛ - 5 829 и КрАЗ - 779
Източник: Wikipedia
Камионите КАМАЗ и ЗИЛ нямат особена нужда от представяне, а немалко от тях все още могат да бъдат видяни по строителните обекти. КрАЗ също са познати, но за който има нужда от припомняне - става въпрос за камиони със специално предназначение, включително самосвали.
УАЗ - 9 679
Източник: Wikipedia
Минибусът 452 все още може да се види да кръстова междуселските пътища. Вдигната на 22 см от земята и с задвижване на всички колела, джипката 469 също бе доста популярна.
И още:
Освен по-популярните и познати марки, регистрите на КАТ дават информация и за по-редки модели, които все още се водят на отчет. Например 408 броя Урал - камиони, включително и за армията, влекачи и автобуси. Или микробусите РАФ (275 броя), автобусите ПАЗ (67 броя) и ЛиАЗ (255 броя) и джипките ЛуАЗ (36 броя).
hmmm
на 04.05.2017 в 10:13:07 #1Между съветски и руски има разлика ама кой да ти знае къде се намира Запорожието и Кременчук