Великобритания ще трябва да инвестира милиарди паунда в нови енергийни централи, електрическа мрежа и зарядни станции за електроавтомобили, ако иска да избегне недостиг на електричество, когато планираната забрана за нови дизелови и бензинови автомобили влезе в сила, пише Reuters.
През следващите две десетилетия е технически възможно включването на милиони нови електрически автомобили, които трябва да бъдат зареждани, ако правителството успее да убеди шофьорите да правят това през нощта, когато има излишък на електричество. И в този случай обаче ще са нужни немалко нови инвестиции.
Най-застрашени са местните мрежи. Очаква се консумацията да нарасне средно с 15%, а в пиковите моменти - с до 40% спрямо днес.
През юли правителството заяви, че ще забрани продажбата на нови автомобили с двигатели на бензин или дизел от 2040 г., като целта е да се намали замърсяването на въздуха и да помогне на Великобритания да намали вредните си емисии с 80% до 2050.
Въпреки че част от старите автомобили с конвенционални двигатели ще останат, броят на електрическите може да подскочи до 20 милиона до 2040 от около 90 000 днес, изчисляват експерти. А зареждането им означава, че страната ще се нуждае от още електричество.
В началото на 20-те години на настоящия век Великобритания ще прекрати работата на старите ядрени реактори, а централите на въглища ще бъдат изключени до 2025 г. Преди четири години, много преди да се заговори за забрана на конвенционалните автомобили, правителството бе изчислило, че ще се нуждае от над 100 милиарда паунда инвестиции, за да осигури чисти и сигурни доставки на електричество. Сега това число изглежда твърде оптимистично, като строежът на ядрената централа Hinkley Point C ще струва около 19.6 милиарда паунда.
Изчисленията показват, че само изграждането на зарядни станции може да достигне 87 милиарда евро до 2040 г.
Паро-газовите централи са по-евтини и се строят по-бързо, но в момента не се инвестира в тях, а и те все пак също произвеждат вредни емисии. Възобновяемата енергия пък отваря въпроси за търсенето и предлагането. Соларните панели, например, не произвеждат ток през нощта, когато шофьорите трябва да зареждат автомобилите си.
Частично решение на проблема е увеличаването на енергийната ефективност - посока, в която Великобритания вече работи, като от 2005 до 2016 г. година потреблението на ток е намаляло с около 14%.