От години рисковите инвеститори наливат пари в Силициевата долина и Азия. Това обаче предстои да се промени, защото вече гледат и към Европа.
Salesforce.com Inc., Microsoft Corp., Intel Corp. и Google претърсват Западна Европа за обещаващи млади технологични компании – от такива за мобилни разплащания, през създатели на игри и облачен софтуер. Традиционни рискови инвеститори като Sequoia Capital също показват интерес към европейски стартъпи, разказва Bloomberg.
Ако се чудите защо чак сега, отговорът търсете в цената. Вече развитите европейски стартъп центрове като Берлин, Лондон, Париж и Стокхолм предлагат много по-евтини компании от тези в САЩ. Техните екипи обаче не са по-малко талантливи и ето как гиганти като Microsoft и Salesforce могат да си осигурят нови попълнения и идеи за по-малко пари.
Европа също е зажадняла за инвестиции от САЩ. „Никога не съм виждал такова време, в което повечето иновации идват не от Европа”, казва Джон Соморяй, който ръководи Salesforce Ventures и през октомври обяви бюджет от 100 милиона долара за инвестиции в региона. „Всеки пък, когато идвам в Европа, моят календар е пълен със срещи с интересни компании”, казва той.
От години европейските стартъпи работят на местния пазар, но така и не стигат до световната сцена. Идеален пример затова е германската социална мрежа Xing, която е пряк конкурент на американския LinkedIn. В Германия обаче повечето хора ползват именно LinkedIn.
Това обаче предстои да се промени. Много от подготвените кадри на Стария континент бяха ориентирани към големите индустрии като финансовата. Намаляването на персонала в много от тях обаче ще пренасочи специалистите към технологичната. Дори самият канцлер на Германия Ангела Меркел насърчава предприемачеството и създаването на индустрия на дигитални услуги.
Европейските компании са гладни за капитал. За първите три тримесечия на годината рисковите инвеститори са вложили в Европа 10 милиарда долара. За същия период в САЩ сумата е шест пъти по-голяма.
Ето защо компании като Google Ventures са подготвили доста пари за европейския пазар. Самата тя е отделила 125 милиона долара за инвестиции в различни технологични компании. Една от възможните инвестиционни дестинации е Берлин, където за първата половина на годината са инвестирани 1.93 милиарда евро в стартъпи. Това е три пъти повече от 2013 година.