България и Чехия се оказват любимци на автомобилната индустрия, показва доклад на Colliers International, публикуван днес. В рамките на Централна и Източна Европа двете държави се оформят като най-привлекателни дестинации за нови доставчици на автомобилни компоненти, сочи проучването.
Макар че едва 4.7% от българския износ през 2015 г. е бил свързан с производството на автомобилни части и компоненти, от компанията очакват стабилен ръст, който да се запази.
Най-важният фактор за чуждестранните компании, които искат да инвестират в производство у нас, е ниската цена на труда, сочат данни на Colliers и "Автомобилен клъстър България", цитирани в доклада. На първо място този фактор е поставен от 50% от далите отговор. На втора позиция е членството на страната ни в Европейския съюз - 45%.
Също толкова важна е и локацията, както и близостта до клиенти и производители. На четвърта се нареждат данъците и таксите с 36%. Сред останалите отговори е валутният борд, цената на електричеството, достъпът до работна ръка и квалификацията на служителите на последно място.
Цената на труда в България е най-ниската - на около 4.2 евро на час, като през второто тримесечие на годината заплатите в сектора растат с 10.6% спрямо същия период на миналата година. Повишението ще продължи и през 2018 г. заради намаляващата безработица и трудното намиране на кадри.
При ръст от 10.6% обаче, заплатите в сектора у нас ще достигнат средноевропейските едва през 2038 г.