27% от онлайн потребителите у нас и 18% от всички българи са пазарували от сайтове и онлайн магазини към края на миналата година. Най-често хората в страната избират по този начин да закупят мобилен телефон, бяла и черна техника. Все още обаче делът на пазаруващите онлайн потребители у нас остава далеч под средното ниво за Европейския съюз, достигащо 70 на сто.
Това показват данни от проучване на "УниКредит Консюмър Файненсинг" към края на 2017 година.
Според тях най-многобройна е групата на пазаруващите онлайн в България семейни мъже на възраст между 30 и 39 години със среден доход над 1000 лева и постоянен трудов договор. Средният размер на покупките от друга страна е 864 лева.
Проучването сочи още, че сред най-често купуваните стоки с кредит от физически магазини са отново мобилните телефони, домакинските уреди и черната техника. И трите категории са с относително еднакъв дял от 20 на сто.
Що се отнася до стоките, купувани със заем онлайн, данните не се различават много. При тях най-често срещаните са компютри, черна техника и мобилни телефони.
Все още пазаруването онлайн с кредит не е особено популярно в страната.
"В момента на изплащане се купуват една четвърт от стоките във физическите магазини, а половината се плащат в брой. За сравнение - 5% от броя покупки онлайн се финансират с кредит. Делът на плащанията с карти обаче е еднакъв - точно една четвърт от всички покупки", се казва в проучването.
"Потребителите в страната все още предпочитат да пазаруват от български онлайн магазини - близо 90% купуват именно от такива. Така, успоредно с увеличението на онлайн купувачите расте и броят на онлайн магазините. За последните осем години броят на купувачите се е утроил и вече всеки шести българин пазарува онлайн. За същия период броят на българските онлайн магазини е нараснал четири пъти до близо 4 500", става още ясно от него.