Пътят към бъдещето на автономното шофиране в Китай е павиран със слънчеви панели, картографиращи сензори и зарядни устройства за електрически батерии. Страната вече тества "интелигентна магистрала", която може да ускори трансформацията на световната транспортна индустрия.
Технологиите ще бъдат вградени под прозрачен бетон, използван за изграждането на пътен участък с дължина 1080 метра в източния град Дзинан. Ежедневно по него преминават около 45 000 превозни средства, а слънчевите панели вътре генерират достатъчно електричество за захранване на осветлението по магистралата и 800 жилища, според строителя Qilu Transportation Development Group.
Но компанията иска да направи много повече от това да доставя ток на мрежата: иска пътят да бъде също толкова интелигентен, колкото и автомобилите на бъдещето. Китайското правителство постави цел 10% от всички автомобили да бъдат напълно самоуправляващи се до 2030 г., а Qilu Transportation работи върху възможността да предоставя по-актуална информация за трафика, по-точно картографиране и презареждане на батериите за електромобилите в движение.
"Магистралите, които използваме, могат да поддържат само превозните средства, минаващи по тях, и са като продукт от 1.0 поколение. Работим върху 2.0 и 3.0 поколения, като трансплантираме мозъка и нервната система", обясни генералният мениджър на компанията Джоу Йонг.
Източник: Xinhua
Изграждането на новото поколение магистрали идва, когато правителството на президента Си Дзинпин активно развива плана "Произведено в Китай 2025", за да превърне страната в напреднала производствена сила, а не само доставчик на маратонки, дрехи и играчки за износ. Сред 10-те ключови отрасъла са нови енергийни превозни средства, информационни технологии и роботика.
Китай има и отделен план за развиване на своята индустрия за изкуствен интелект, която предвижда страната да се превърне във водещ световен център за иновации в тази област до 2030 г.
Част от този процес е изграждането на интелигентна транспортна система. Координираното развитие на автономните автомобили и интелигентните пътни системи е фокусът, твърди Юан Пенг, зам.-ръководител на отдела за наука и технологии на министерството на транспорта. "Министерството ще помогне да предложим интелигентни пътища за интелигентните коли, които идват", обещава Юан.
Първата стъпка е част от магистралата, която минава край Дзинан, стар индустриален център с около 7 милиона души население. Градът е дом на China National Heavy Duty Truck Group (известна още като Sinotruk), в която миноритарен акционер e могъщият германски производител на камиони MAN. Zhejiang Geely Holding Group също има завод в града, в който се произвеждат автомобили от популярната местна марка Geely.
Източник: Xinhua
Пътят има 3 вертикални слоя, като обвивката на прозрачния материал позволява слънчевата светлина да достигне до соларните клетки отдолу. В горния слой има и пространство, през което преминават кабели за зареждане и сензори, които следят температурата, трафика и натоварването на пътя от теглото на превозните средства.
Соларните панели се разпростират на 2 ленти, които изглеждат за шофьора като обикновен път, и са по-тънки от монета от 1 юан. Тестовият път за момента е твърде кратък, за да осигури безжично презареждане, посочва Джоу.
"От гледна точка на самата технология зареждането не е проблем. Автомобилите, които могат да се зареждат безжично, все още не се използват по пътищата", отбелязва той.
Qilu Transportation все още не казва кога ще инсталира сензорите за предаване на данни и за захранване на батериите на електромобилите. Пътят се очаква да издържи 15 години, което е в съответствие с живота на традиционните асфалтови магистрали.
"Слънчевата автомагистрала има пазарни възможности. Основните неща, които трябва да бъдат разгледани, са разходите и надеждността, както и колко бързо може да има съвместимата система", смята Шу Ингбо, анализатор в Citic Securities в Пекин.
През 2016 г. френската строителна компания Bouygues започна тестването на път с дължина 1 км в Нормандия, покрит със слънчеви панели (т.нар. Wattway). Технологията вече се тества на още 20 други места, Етиен Годен, който ръководи проекта в в отдела за пътно строителство на Bouygues" Colas Group.
Основната цел на Wattway е да създава електроенергия, а компанията все още няма планове за зареждане на електромобили, докато се движат. Компанията ще започне да продава проекта през следващата година, давайки приоритет на по-малки места като зарядни станции и паркинги, където трафикът няма да блокира слънчевата светлина, обяснява Годен.
В Китай ще има 30 млн. превозни средства с различни нива на автономност до 2025 г. , твъди Ю Кай, основател на Horizon Robotics - стартъп в Пекин, който разработва полупроводници за тези видове автомобили.
Източник: Xinhua
Строителството на пътя в Дзинан струва около 7000 юана (1116 долара) на кв. м, а общата цена е около 41 млн. юана (6.5 млн. долара). Ако технологията бъде наложена масово, цената й ще спадне до 3000 юана (480 долара) за кв. м, твърди строителят.
Първоначалните разходи са високи, защото научноизследователският екип на Qilu разработва технологията и създава материалите в собствените си лаборатории, а разходите трябва да спаднат при масово производство на компонентите. Компанията е собственост на правителството на провинция Шанду, в която се намира и Дзинан. Тя вече си сътрудничи с няколко китайски автомобилни производители за развиване на технологията си.
Изследователите развиват проекта от 10 години. Интелигентният път е изграден за 55 дни върху съществуващ участък от магистралата, а секцията е отворена за движение в края на декември 2017 г. Заради ефекта на соларните панели върху пътя не се задържат сняг и лед.
Източник: Xinhua
"В бъдеще, когато автомобилите се движат по тези пътища, ще бъдат като човешки същества. Пътят ще чувства и ще мисли колко тежки са превозните средства и какви данни са необходими", заяви Джоу.
Китай е отговорен за половината от всички продадени електромобили по света. Той надмина САЩ през 2015 г., за да се превърне в най-големия световен пазар за електрически автомобили. Само през тази година продажбите надвишават 1 милион, според Китайската асоциация на производителите на автомобили.
Властите заложиха като цел годишните продажби на новите превозни средства да достигнат 7 млн. до 2020 г. "Бъдещето на транспорта идва при нас много по-бързо, отколкото очаквахме. Трябва да се уверим, че пътищата се развиват, за да отговарят на развитието на автомобилите с автономно управление", убеден е Джоу.