На пръв поглед всичко си остава същото. Само един нов пилот, почти същите отбори, дори и системата за определяне на шампиона преодоля един несполучлив опит за промяна. За Формула 1 обаче нищо няма вече да бъде както преди година. Във времената на сътресения във всички икономически сектори най-зрелищният бизнес в областта на автомобилните спортове се опитва да търси спасение чрез множество промени.

Международната федерация по автомобилизъм направи драстични реформи по вида на болидите в желанието си да увеличи възможностите за изпреварване, като в същото време започна да притиска отборите да намаляват разходите си. Всичко това изправи участниците пред нови предизвикателства, които обещават непредвидимо начало на сезона в Австралия. "Никога не сме виждали такава революция във Формула 1", казва главният инженер на "Ферари" Лука Балдисери и никой не му противоречи.

Нов играч в неизвестност

Изненадващо като фаворит за спечелването на първия старт в Мелбърн се оказа почти закритият отбор на "Хонда", който само преди месец възкръсна като "Браун ГП". Японският тим, един от най-неефективните по отношение на разходи спрямо постигнати успехи през последните години, пострада от глобалния срив на продажбите на автомобили. Докато в последните няколко сезона "Хонда рейсинг" разчиташе на бюджет до 400 милиона евро, осигурени от компанията майка, сега ще трябва да се оправя със спонсорите под крилото на Рос Браун, бивш технически директор на "Ферари" от времето Михаел Шумахер.

Засега късметът му работи и в последните тестове преди началото на сезона пилотите на "Браун" дадоха най-добри времена. Франк Уилямс, собственик на "Уилямс", определи представянето на тима като "абсурдно надмощие". "Те ни карат нас, всички останали, да излеждаме като аматьори. На фона на резултатите от тестовете в Австралия те просто ще изчезнат. Надявам се да сме близо до тях", казва Франк Уилямс.

Останалите, сред които и Флавио Бриаторе от "Рено", изразяват съмнения за редовността на болидите. Други обаче ги възприемат като реална и съвсем легална заплаха. "Имаха трудности през зимата, но е хубаво, че преодоляха този период. Сега изглежда, че имат страхотна кола", заяви световният шампион Люис Хамилтън.

Тайната за предсезонния успех на "Браун" се крие в един тактически ход отпреди 18 месеца. Тогава "Хонда" започна да работи по болида според новите правила и изостави всички останали разработки. Затова преди година пилотите Дженсън Бътън и Рубенс Барикело кретаха на края на колоната. В същото време останалите се бореха за титли и точки, като оставиха съвсем малко време за тоталната промяна на своите коли.

Косачки отпреди 20 години

Най-значителните новости в правилата са свързани с аеродинамиката - задните спойлери са по-малки и по-високи, а предните крила са по-широки. За първи път от 1969 г. могат да бъдат настройвани от пилота, по два пъти на обиколка. Промените са в резултат на изследване на работна група във Формула 1 за увеличаване на изпреварванията, която смята, че така състезанията ще станат по-атрактивни.

Другата новост, която не е задължителна през този сезон, е въвеждането на системата KERS (Kinetic Energy Recovery Systems). Тя абсорбира енергията от спирачното усилие, за да я вкара в употреба на правите, което може да донесе до 85 к.с. мощност и до 0.3 секунди бонус на обиколка. Сликовете (гуми без грайфери) се завръщат, а двигателите трябва да имат двойно по дълъг живот от 2008 г. В резултат на аеродинамичните промени болидите изглеждат като преди 15-20 години.

Изненадващо най-неподготвен за всичко това се оказа "Макларън Мерцедес", чиито проблеми със скоростта вече не са тайна. Отборът имаше проблеми с резултатите в последните тестове в Барселона и Херес, като основно оплакванията са за аеродинамиката в задния край. Затова световният шампион Хамилтън и съотборникът му Хейки Ковалайнен останаха в дъното на резултатите. "Ключът е, че знаем какъв ни е проблемът", коментира човек от отбора пред Ройтерс. Никой обаче не може да каже точно колко сериозен им е проблемът.

"Пред мен стоят две притеснения. Първото е да спечелим първото състезание и да видя Хамилтън как печели за втори път световната титла. Не искам да съм шефът, който не му е помогнал да спечели първенството отново", заяви новият шеф на "Макларън" Мартин Уитмарш, който пое оперативното управление от Рон Денис.

Миналата година Хамилтън започна сезона с победа, но през тази година дори букмейкърите не му дават големи шансове за успех в Мелбърн. Според тях той е едва пети фаворит за спечелване на състезанието, а с най-добри шансове са Дженсън Бътън от "Браун" и Кими Райконен от "Ферари". "Не мога да стартирам в Австралия от първа линия. Ще трябва да карам повече със сърце. В момента тазгодишната кола е малко зад останалите в развитието си, но съм абсолютно сигурен, че ще станем по-силни с напредването на сезона", заяви 24-годишният шампион.

Неговото обяснение е именно в революционната промяна на правилата и ограниченията в тестовете за икономия на средства: "Ако имахме развиваща се кола, щеше да е по-лесно да защитаваме титлата си. Когато правилата се променят толкова драстично, не можеш да поддържаш водещата си роля лесно."

Много кандидати на клона

Миналата година Хамилтън направи фурор със спечелването на титлата в едва втория си сезон във Формула 1. Шансовете, които получава сънародникът му Дженсън Бътън с "Браун", изместиха фокуса от реалността и го насочиха към една възможна английска битка. Истината обаче е друга - шансове да се борят за първото място имат поне шест отбора, сред които "Рено", "Тойота" и БМВ. "Тази година има поне 10 момчета, които могат да спечелят това състезание. Това е може би най-отвореното начало на сезона", коментира австрийският пилот на "Ред бул" Марк Уебър. Сред тези основни конкуренти са и двама бразилци - Рубенс Барикело от "Браун" и миналогодишният вицешампион Фелипе Маса с "Ферари". "Черните кончета" не са толкова силни като хората на Рос Браун, но не са и толкова слаби като "Макларън".

"Миналата година направихме някои грешки, но работихме здраво през зимата, за да поправим нещата, които ни пречеха да бъдем перфектни", заяви Маса, който остана изненадан от слабата форма на миналогодишните си конкуренти: "Да си призная, не съм виждал "Макларън" толкова назад от години", коментира бразилецът. В дните преди сезона много се коментираше как той можеше да е шампион през 2008 г., ако тогава действаше спорната система за определяне на класирането. Прокарана от промотъра на Формула 1 Бърни Екълстон, тя предвиждаше шампионът да се определя според броя на победите, а не на точките. Миналия сезон Маса имаше 6 победи срещу 5 на Хамилтън. Все пак този проект преживя само няколко дни поради своята нелогичност. Така битката се връща в обичайния си формат, но с множество неизвестни.

"Ферари", заедно с "Макларън", ще бъдат сред малкото отбори, които ще ползват KERS. Други имат спорни елементи по дифузьорите, заради които "Ред бул" заплаши да бойкотира първия старт. Трети пък разчитат да ловят риба в мътни води. "Мисля, че сега всички пилоти и отбори ще видят как нещата се обръщат с главата надолу", коментира двукратният световен шампион от "Рено" Фернандо Алонсо, който за първи път от 2006 г. е слаган от букмейкърите като фаворит за титлата. Подготвеният "Браун", традиционно упоритият "Ферари", закъснелият "Макларън", опитният Барикело, отново гладният за успехи Кими Райконен, супербързият Алонсо, амбициозният Хамилтън, подценяваният Роберт Кубица. Толкова много неизвестни, че сякаш Формула 1 поставя едно ново начало на своето развитие.