- Г-н Уитмарш, на пистата „Фуджи" силните отбори бяха примерно равни, а в „Шанхай" Макларън излезе напред. Как си обяснявате това?
- Не знам как да го обясня. В петък и събота работихме с обичайното количество гориво и имахме преимущество. Люис доминира в хода на целия уикенд. В състезанието той кара в своето темпо и се стрeмеше да не допуска грешки. След като направихме разлика в началото, решихме да направим зареждане по-рано от предвиденото. Така увеличихме продължителността на втория отрязък и в известен смисъл избегнахме неприятностите в случай на излизане на кола за сигурност на пистата. Предимството на Райконен в този момент също ни позволи да проведем по-ранен питстоп. Люис бе фантастичен, успя да дръпне на старта, кара в отлично темпо и контролираше ситуацията.
- Каква роля изиграха гумите в това състезание? Съставът „твърди" и „меки" традиционно добре подхождат на Макларън?
- Пистата „Шанхай" не е лесна и това е причината тези два състава да подхождат най-много на нашите болиди. Още в петък стана ясно, че да се подгреят гумите няма да е сложно. Още първата обиколка стана достатъчно бърза. Предполагахме, че с „меките" гуми може да възникнат проблеми, но опасенията ни не се оправдаха. Напротив, на дълга дистанция гумите изглеждаха много добре и това бе причината да ни е трудно, когато избирахме гумите.
- Ферари позволи на Фелипе Маса да изпревари Кими Райконен. Ако бяхте вие на тяхно място, щяхте ли да постъпите по същия начин?
- По-добре е да попитате Ферари. Във Формула 1 съществува проблемът „отборна тактика". Само те могат да коментират какво и защо се случи... За нас е важно да бъдем внимателни и да не допускаме грешки.
- Значи нямате претенции към „скудерията"...
- Не, ние не правим от това проблем. Нека другите да съдят кое е правилно и кое не е.
- Увеличихте предимството си в класирането при пилотите, но загубихте точки в класирането при конструкторите. Кое за вас е по-важно?
- Ние искаме да спечелим световния шампионат. Колкото си искаме, можем да говорим кое е по-важно - титлата при пилотите или купата при конструкторите. Можем да си говорим и за значението на отборната победа. Хората обаче ще помнят винаги името на шампиона. Ние искаме през този сезон това да бъде Люис Хамилтън. Разбира се, двойната победа е нещо много приятно, но както виждате, имаме по-добри позиции в класирането при пилотите, а в отборната надпревара нещата не се развиха съвсем удачно за нас. Задачата е изпълнима, но за целта в Бразилия Макларън трябва да стигне до особен резултат. Ще се постараем да направим това.
- Колко комфортно изглежда вашето предимство? В момента съдбата на титлата не е в ръцете на Ферари...
- Да, сега всичко зависи от нас. Никой не казва, че победата ще е лека, че може просто да отидем Бразилия и да разбием Ферари. Предимството не го определям като много комфортно, но е достатъчно преди финалното Гран при. През миналия уикенд Люис отговори на критиката след състезанието на „Фуджи". Той действа уверено и пилотира в своя стил - ето така се печели шампионат.
- Говорихте за сериозни доработки на колата за състезанието в Бразилия. В какво се състоят?
- Отчитайки сериозното натоварване на производствените мощности на тима, винаги е нужно да се мисли и затова дали си струва да се използва част от ресурса за доработка на колата. Не знам какъв ще бъде финалният вариант, но ще се постараем да повишим ефективността на аеродинамиката. Ако изпитанията минат успешно, ще заложим на новостите.
- Преди година Люис дойде в Бразилия с предимство от седем точки пред пилота на Ферари Кими Райконен. Как ви влияе напрежението сега, ако го сравним с това от преди година?
- Мисля, че напрежението е такова, каквото бе и тогава. Винаги има риск от появяването на технически проблем. При всички други условия ние сме длъжни да спечелим шампионата. Всичко може да не се развие така, както искаме. Победата във Формула 1 не е проста задача.
Към всичко това трябва да прибавим и факта, че Фелипе Маса ще кара у дома, пред феновете си, което е плюс за него. Ние също имаме своята подкрепа и ще се постараем да спечелим нужните ни четири точки. Трябва да запазим вниманието си - ако караме доста свободно, може да направим грешка. На пръв поглед изглежда просто. Караме в Гран при на Бразилия и взимаме четири точки. Този резултат е напълно по силите ни, но ние можем и да спечелим това състезание. Ако не видим първи карирания флаг, такъв шанс ще има Фелипе. Уверен съм, че той може да изпревари пак Кими.
- Какво се случи с гумите на колата на Хейки в Япония?
- Проблемът бе във вътрешната страна на гумата - най-вероятно в последния завой е минал през някаква отломка. За тази неприятност ние разбрахме по-рано от него. Хейки нещо почувства, а телеметрията го потвърди. За съжаление в този момент той вече беше минал покрай входа на питлейна, но все пак успя да се върне в бокса.
- Бразилското Гран при ще е второ за двигателя на Люис. Това предизвиква ли у вас някакви опасения? Не беше ли по-добре да смените двигателя още на „Фуджи" и сега да имате нов?
- Двигателите ни са достатъчно надеждни и ние сме длъжни да разчитаме на това. Приближавайки финала в Япония, ние сериозно намалихме оборотите, за да запазим двигателя. Във Формула 1 техниката се подлага на сериозно натоварване и отказ може да настъпи във всяка минута. Длъжни сме да вярваме в себе си, да залагаме на нашата надеждност и да си вършим добре работата.
- В сравнение с миналата година компанията „Бриджстоун" ще предложи на отборите на пистата в Сао Пауло по-твърди гуми. Как гледате на това, отчитайки как Ферари и Макларън се отнасят към гумите?
- Към края на сезона разликата между нас и Ферари при използването на гумите се съкрати. Бих бил радостен да кажа, че ние ще имаме предимство, ако силите на отборите са примерно равни.
В началото на сезона ние успявахме по-бързо да загреем гумите и да извлечем повече от по-твърдите смеси, но тогава отстъпвахме в скоростта на износването на гумите. Сега вече изчистихме този недостатък, а във Ферари се справиха с проблема около загряването им. Неправилно е да разглеждаме работата на гумите, съпоставяйки ги по един компонент. Нещата просто са свързани. Ние сме длъжни да се съсредоточим върху работата си и да се опитаме за избегнем евентуални грешки, които биха ни попречили да спечелим шампионата.
- След „Фуджи" Люис понесе критика за неудачното си представяне и поведението си на пистата. Как се справи с това?
- Смятам, че ще се съгласите, че Люис доминира в хода на целия уикенд и критиката не се отрази на неговото каране. Няколко пилоти дойдоха при мен и ми казаха, че не са се оплаквали, а думите им са извадени от контекста на техни изказвания. Когато се сдобиваш с успех, е нормално хората да се отнасят към теб по-критично. Всяка грешка на Макларън се приема доста сериозно, ако сравним нещата с друг отбор.
- Уверени ли сте,че в Бразилия колата на Люис ще се окаже достатъчно надеждна?
- Ние се стараем да гарантираме надеждност във всяко състезание. Сериозно работим над това и всяко отстъпление от привичните стандарти може да ни струва скъпо. За борбата в шампионата отпадане в първото състезание има точно такова последствие, както и провал във финалното Гран при. Разбира се, всички наши мисли са насочени към заключителния етап в Бразилия.
- След миналогодишните проблеми със скоростната кутия вниманието към надеждността стана ли по-голямо?
- Технически колата във Формула 1 е невероятно сложна и да я подобряваш е доста трудно. Всеки ден ние се опитваме да се сдобием с прогрес. Учим се от собствените грешки и се надяваме, че вероятността да има проблем е все по-малка.
- Разликата между „Фуджи" и Китай се обяснява с гумите?
- Не смятам, че е така. На мен ми се струва, че в работата с гумите двата отбора са равни. Разликата може да е в това, че ние веднага напаснахме настройките, а Люис успя да събере в едно всичко и да направи великолепно състезание.
Forza
на 02.11.2008 в 21:07:02 #1Ама, твоето не го помнят!!!!