"Кое е най-важното, когато се прибереш и се погледнеш в огледалото? Да разбираш самия себе си и дълбоко в сърцето си да осъзнаваш какво е станало. Това е най-важното независимо какво мислят, пишат или казват хората. В края на краищата не е възможно да бъдеш приятен на всички. Понякога нещата може да се видят от различен ъгъл, но от значение е начинът, по който ти възприемаш събитията".

Тези думи Себастиан Фетел изрече вечерта, в която получи първата си Купа за шампион на Формула 1 - през 2010 г. Оттогава животът му се промени много, но след онзи следобед в Малайзия, когато той спечели може би най-спорната от неговите 27 победи, се промени и начинът, по който гледаме на него.

През 2010-а Себастиан направи нещо съвсем различно: в Унгария след излизането на кола за сигурност и последвалия рестарт той опита да помогне на съотборника си Марк Уебър.

Идеята тогава не беше да му даде победата, а просто да служи като буфер между него и останалите съперници. Да пусне напред Уебър и да задържа групата означаваше да наруши протокола за следване на колата за сигурност, който повелява лидерът (Уебър) да бъде следван възможно най-близо. Фетел моментално получи наказание - да мине през бокса, но Уебър победи, а самият той остана трети. Марк никога не говори за случилото се, а просто се подчини на отборната стратегия по-късно през сезона.

Решението на Фетел да игнорира няколко заповеди в онзи ден на пистата "Хунгароринг" бе заличено от бомбата, която той хвърли в лагера на Ред Бул в Малайзия миналата неделя.

И колкото да се извинява, дори той да може да се гледа в огледалото, сега тимът е този, който се нуждае спешно от освежаване на атмосферата. В Ред Бул може и да са изпитвали нещо подобно преди: катастрофата между Фетел и Уебър в Турция през 2010-а; скандала с предните крила на болидите на "Силвърстоун" същата година; заповедта към Уебър да остане на позицията си през 2011-а в Англия; това, че австралиецът не каза на шефовете за счупената костица в рамото през 2010-а; как Уебър направи труден живота на Фетел в Бразилия миналата година. Списъкът може да бъде продължен още...

Но да не се заблуждаваме: случилото се в Малайзия миналата неделя е друга лига - това беше умишлено предизвикателен акт. Едно е да си разочарован от налагането на отборните заповеди и да се оплакваш от тях, но да ги следваш. Съвсем друго е да ти наредят да правиш нещо, а ти тотално да го игнорираш.

Шефовете на отбори често казват, че нито един пилот не трябва да е по-голям от тима. Обаче точно това е ситуацията, пред която е изправен сега Ред Бул. Фетел директно демонстрира, че има силата да прави каквото иска в екипа. Той реши да постави собствените си интереси над отборните по възможно най-публичния начин.

Същата неделя чухме забележителното признание на шефа на тима Кристиан Хорнер, че след действието на Фетел не е последвала заповед да пусне Уебър да си върне позицията, защото тя нямало да бъде изпълнена. Това казва всичко около това кой е истинският бос на екипа. И е ясно, че ситуацията в Ред Бул няма да бъде променена за следващото състезание в Китай. Просто това не е последната глава от този роман. Не е без значение фактът, че в Малайзия за първи път в историята на тима нямаше празненство след успешно състезание.

Доверието между Уебър и Фетел може и да е било накърнявано през годините, но в момента имаме крещящо недоверие между тях. За тима подобна атмосфера е корозивна и много опасна.

Какво ще се случи, когато следващия път има заповед към Уебър и Фетел да останат на позициите си? Ако Фетел е напред, дали Уебър ще се чувства в правото си да я игнорира и да открадне победата? Дали Фетел ще се страхува, че съотборникът му ще опита да го изпревари?

В обратната позиция - дали Уебър този път ще затваря Фетел, за да станат нещата съвсем мръсни? Дали двамата някога ще вярват на това, което им се казва от бокса? Ще има ли подозрения и предателства между екипите на двамата относно подготовката на гумите или двигателите им?

И в крайна сметка дали тимът няма да е прекалено уплашен, за да заповядва на някого от тях да направи нещо? В момента изглежда, че Фетел е по-бързият от Уебър. Но какво ще стане, ако единствената възможност за битка между двамата дойде в последното състезание за сезона, когато някой от тях се бори за титлата?

Последствията от Малайзия ще стават все по-тежки, а битката между двамата пилоти ще става все по-интензивна. Ред Бул сам се насади в ситуация, в която на Фетел е позволено да се държи като богопомазан. Това донесе три поредни титли на германеца, но той невинаги е правил всичко по най-добрия начин.

Уебър също не е най-невинният, но все пак не той създаде тази ситуация. Защото дали друг тим е оставял някой от старшите му мениджъри да критикува публично свой пилот, както стори Хелмут Марко по-рано тази година в официалния бюлетин на Ред Бул? И дали някой друг отбор е запазвал мълчание по ответната реакция на медиите, без да защити публично своята звезда?

Ред Бул има голям дял в създаването на това, което Фетел демонстрира като поведение в Малайзия. Той вече е станал толкова важен за отбора, че границата между неговите интереси и тези на екипа е станала напълно неясна. И следващите реакции на тима го потвърдиха. Фетел не получи никакво наказание, размина се с едното извинение към всички в отбора.

В същото време мениджърът на Уебър - Флавио Бриаторе, официално обяви, че австралиецът няма да поднови изтичащия в края на сезона договор си с Ред Бул, а от отбора нямаше реакция.

"Огледалце, огледалце, чий тим е всъщност това?"