Меси, Роналдо, Меси, Роналдо, Меси, Роналдо... Грубо казано, такъв е изборът за победител за "Златната топка" в последните години. На тържествената церемония вчера отличието беше дадено отново на Роналдо. Меси също беше пак сред финалистите, а тройката се допълваше от  вратаря на световния шампион Германия Мануел Нойер.

Ако си мислите, че отличаването на най-добрия футболист в света за годината е само въпрос на престиж, помислете пак. "Златната топка" все повече се превръща в бизнес.

Големите клубове използват задълбочени анализи, за да оценят ползите, които получават от медийното присъствие на най-добрите си футболисти. "Златната топка" вече е много важна. Чрез нея може да се измери въздействието на даден футболист в рекламно отношение", казва адвокатът Рикардо Гарсия, цитиран от "Блумбърг". Той работи в Мадрид и се занимава с трансферите на испански и южноамерикански футболисти.

По думите му в някои договори вече има клауза за връчване на бонуси на играч, спечелил "Златната топка". Има и клубове, които също претендират за възнаграждения, ако футболист вземе отличието след преминаване в нов отбор.

Така са направили от "Реал", които са поискали бонус, ако Анхел ди Мария вземе "Златната топка" като играч на "Манчестър юнайтед". Аржентинецът премина на "Олд Трафорд" през лятото за 59.7 млн. паунда. Бразилският "Сантос" ще получи 2 млн. евро от "Барселона", ако Неймар попадне сред тримата финалисти.

"Няма никакво съмнение, че "Златната топка" увеличава пазарните приходи както на футболиста, така и на клуба. Наградата става все по-важна, така както футболът все повече се превръща в бизнес", добави Гарсия.