Дипломатическият разрив между Катар и съседните страни може да коства на всички в региона милиарди долари заради по-слаба търговия и инвестиции и повишаване на цените, на които те могат да вземат заеми, пише Reuters, след като по-рано днес стана ясно, че Саудитска Арабия, Йемен, Бахрей, Египет и Обединението арабски емирства прекратяват всякакви дипломатически и икономически отношения с Доха.

В суверенния си фонд Катар има около 335 милиарда долара - факт, който ще помогне на страната да избегне икономическа криза. Наскоро разширените пристанища и прилежащи съоръжения означава, че Доха може да продължи да изнася втечнения природен газ, който и донесе търговски излишък от 2.7 милиарда през април, както и че ще може да внася по море стоки, които досега са идвали през сухопътната граница със Саудитска Арабия, която вече е затворена.

Но част от икономиката на Катар може да пострадат тежко, ако спорът продължи с месец - възможност, която накара борсовият пазар в Катар да се срине с над 7%.

Бързорастящите Qatar Airways, които са основни усилията на страната да се превърне в туристически център, може да се изправи пред огромни загуби, ако не може да лети до съседните държави.

Правителството на Катар взе заеми, за да финансира инфраструктура за 200 милиарда долара преди Световното първенство по футбол, което ще се проведе в държавата през 2022 г. Спадът на облигациите на Катар в понеделник означава, че заемането на пари вече ще стане по-скъпо и е възможно това да забави някои от проектите.

Това може да навреди и на някои от останалите държави, тъй като част от чуждите банкери разглеждат региона като едно цяло.

Тъй като страните в региона разчитат много на износ на газ и петрол, те нямат силни търговски връзки помежду си, което ще ограничи икономическия срив. ОАЕ е най-големият търговски партньор на Катар в региона, но в глобален мащаб е едва на пето място.

Въпреки това Катар ще трябва да се справи с по-високи цени за някои продукти. Саудитска Арабия и ОАЕ са отговорни за 309 милиона долара от вноса на храни в Катар през 2015 г., който за годината е достигнал общо 1.05 милиарда долара. Много от тях се внасят през сухопътната граница със Саудитска Арабия, която сега е затворена.

Цената на строителството също може да се повиши и от своя страна да захрани инфлация, тъй като строителните материали също не могат да се внасят вече по земя.