Един от символите на британската индустрия - Rolls-Royce се готви да премести производството си на самолетни двигатели в Европа в случай на "твърд" Brexit.
Лидерът в аерокосмическия сектор на Великобритания, подготвя план за непредвидени обстоятелства, за да се предпази от тежки последици при провал на преговорите между Лондон и Брюксел.
Без подобна уговорка бизнесът на компанията, свързан проектирането, производството и поддръжката на двигателите, построени в базата на Rolls-Royce в Дарби, е изложени на риск от пълно унижощение, в случай на екстремно напускане на блока.
Обединеното кралство е един от основателите на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) - европейският орган, който гарантира безопасността на самолетите. Регулаторът ежедневно проверява двигателите и дизайните на Rolls-Royce, тъй като компанията модифицира проектите си.
Но ако Великобритания напусне ЕС, без да постигне сделка, която включва асоциирано членство в EASA, продуктите на Rolls-Royce, произведени на Острова, няма да могат да бъдат контролирани, а следователно и използвани.
"Това е теоретичен, но реален риск, че нито сделката, нито членството в EASA ще се случат. Ще трябва да спрем да произвеждаме двигатели, докато въпросът не бъде разрешен, без да има план", казва високопоставен източник от Rolls-Royce.
Страховете засилват натиска върху британското правителство да постигне сделка за Brexit, за да се гарантира бъдещето на огромния британски аерокосмически сектор. Оценяван на 31.8 млрд. паунда, той е най-големият в Европа и втори в света, отстъпвайки единствено на индустрията на САЩ.
В реч през миналия месец премиерът Тереза Мей определи като "критично" важно Великобритания да остане част от регулатора EASA. Според Мей това означава "спазване на (неговите) правила и осигуряване на подходящ финансов принос".
Въпреки това източници от индустрията казват, че указанията на правителството са, че преговорите за преходно споразумение преди Обединеното кралство да напусне ЕС през март 2019 г. ще се решават в последния момент. Това принуждава компании като Rolls-Royce да се предпазят от евентуални скъпоструващи проблеми.
Организацията, която представлява аерокосмическия сектор (ADS) наблегна на значението на сделката за защитата на индустрията.
"От момента на референдума сме изяснили абсолютно точно, че трябва да останем част от EASA. Ние сме сравнително оптимистично настроени - изглежда, че това е една област в ЕС, за която всички са съгласни", заяви Пол Еверит, главен изпълнителен директор на ADS.
Говорител на Rolls-Royce заяви, че компанията е в "редовен диалог с министрите, за да гарантира, че в резултат на Brexit няма прекъсване в обслужването на клиентите".
Плановете за прехвърляне на одобрение за проектиране на въздухоплавателни машини са "предпазна мярка" и не е взето окончателно решение за такъв ход. Компанията засега "не е предвидила" прехвърлянето на работни места в Европа.