Прекаленото вибриране на спирачния педал, например, е възможно да е в резултат на деформиране на спирачните дискове - тогава тяхната смяна е задължителна. Странни или скърцащи звуци при спиране могат да бъдат сигнал за износени накладки, въпреки това няма място за притеснение, тъй като е съвсем лесно те да бъдат подменени - и обикновено не са скъпи.

Съществуват няколко критични за безопасността фактори, които често пъти се пренебрегват. Спирачната течност е един от най-лесните за смяна компоненти на спирачната система, но и един от най-игнорираните. С времето шофьорите свикват с по-лошото представяне на спирачната система. Водачите могат да забравят да сменят спирачната течност, но понякога механиците също забравят.

Интервалите за смяна не трябва да са базирани единствено на изминатите километри (подмяна обикновено се препоръчва на всеки 40 000 - 80 000 километра), но и на възрастта на автомобила.

Препоръчително е проверка да се прави на всеки две години поради свойството на течността да абсорбира влага, което на свой ред влияе върху представянето й. Евтините тестери тип "химикалка" не са 100% надеждни, тъй като те анализират предимно състоянието на спирачната течност, измервайки електропроводимостта й.

Тестерите за спирачна течност като тези на Ferodo осигуряват по-надеждни резултати. Те измерват директно точката на кипене чрез загряване на течността и генерират повторяеми резултати. Един от главните проблеми на спирачната течност са парните мехури, които могат да се появят лесно при нормална употреба на автомобила.

Влошеното състояние на течността води до понижаване на температурата на кипене. Това предизвиква появата на опасни въздушни мехурчета вътре в спирачната система, което може да намали ефикасността на спирачките. Необходимо е голямо внимание в случай, че спирачната течност трябва да бъде сменена, както по отношение на процеса, така и по отношение на избора на течност.

Не се препоръчва употребата на привидно евтини решения.

Интервалите на подмяна са продиктувани от хигроскопичното качество на течността, което представлява тенденцията й да абсорбира влага. Например, DOT5 на силиконова основа е по-хигроскопичен от DOT3 или от DOT4, който е на гликолова основа. При рязко спиране, течността в контакт с повърхността на гумените маркучи и буталата може да повиши температурата й до 200°C. Поради задържането на влага се произвежда пара, която може да се свие.

Следователно ходът на педала става опасно дълъг с последователно влошаване на спирачната ефективност. Една година е достатъчен период за това температурата на кипене да спадне с до 80°C. Поради това, минималните точки на кипене на по-разпространените течности са: DOT3 - 205°C; DOT4 - 230°C; DOT5 - 250°C; DOT5.1 - 260°C.

Трябва има предвид, че когато DOT и точката на кипене се увеличат, тенденцията за задържане на влагата също нараства. Следователно, DOT5.1 е нормално да се сменя на всеки 6 месеца.

След няколко хиляди километра, вземете предвид доливането на спирачна течност. Малък спад в нивото често се дължи на прогресивно износване на триещите части в спирачната система (накладките - дискови и барабанни). Известно количество течност може да е преляло от резервоара по време на смяната на накладките. Тази разлята течност може да причини корозия в частите, с които влиза в контакт.

Не смесвайте базираните на гликол течности DOT3 и DOT4 с базираната на силикон DOT5, тъй като са несъвместими.

Със съкращения от Auto Bild България