Покупката на кола на старо е истинско предизвикателство в България. Купувачът обикновено търси приличен автомобил на ниска цена, а продавачът иска да пласира поредната стара кола със съмнително качество, внесена от Италия, Германия или друга държава от ЕС, за която да получи възможно най-много.
В страната ни масово се внасят технически неизправни автомобили, които се привеждат в продаваем вид и се предлагат се на пазара като "перфектни". Това е т.нар. модел "Горубляне" (по името на софийския район, известен с многото автокъщи за коли на старо, б.а.), предупреждават експерти.
Оказва се, че всяка трета кола у нас е с манипулиран километраж, а 80-90% от колите на големите пазари като Горубляне, Дупница и Враца са проблемни.
Редовно се предлагат автомобили с повредени двигатели или такива, които са претърпели катастрофи. Много от колите "втора ръка" имат скрити дефекти, фалшифицират се сервизни книжки, а превозните средства се представят в много по-добро състояние, отколкото са в действителност.
Купувачите редовно стават жертва на измами поради некомпетентност, но и защото са в неведение за проблемите, които нерядко застрашават тяхната безопасност. Те си мислят, че купуват технически изправна кола, която се поврежда още на първия месец, а често повредата идва в рисков момент (например докато карат по магистралата), което носи опасност за живота на шофьора и пътниците.
Реалното състояние на колите е трудно проверимо, тъй като информацията за регистрацията и техническата им изправност се съхранява на 2 различни места - първата в МВР, а втората - в Министерство на транспорта. Двете министерства едва сега започват да си обменят данните, а потенциалният купувач трудно може да стигне до тях.
Нечестните търговски практики не са новост в ЕС. Един на всеки четирима европейци, които си купуват употребявана кола, става жертва на такива. В България вероятно се случва още по-често.
40% от проблемите при покупка на стара кола се проявяват още в първия месец след покупката, показва проучване на Европейската комисия.
"Основните проблеми са два: продава се нещо, което не си струва парите, или се продава неизправно превозно средство", посочи Димитър Ганев, бивш директор на Агенция "Автомобилна администрация".
В България често се говори за "войната по пътищата", която редовно взема човешки жертви. Според експерти над 25% от катастрофите в страната ни се дължат на техническа неизправност на колите.
Решението CarStory
Едно добро решение на проблема е онлайн платформата CarStory, чиято цел е да гарантира обективната и прозрачна оценка на техническото състояние на употребяваните коли.
Автомобилът минава подробен технически преглед (с много по-широк обхват от стандартния годишен технически преглед) в оторизиран сервиз. Издава му се сертификат за техническо състояние, а данните се качват в специална система, като общата информация е публична и не може да се манипулира. По-подробните данни изискват потенциалният купувач да разполага с номера на шасито на колата.
Това спестява на евентуалните купувачи посещението и проверката в сервиз на всеки избран автомобил. Спестява им време, пари и нерви.
"Една от основните причини за разработването на CarStory са злоупотребите при продажба на употребявани автомобили. Обективната оценка на техническото състояние позволява да се определи степента на безопасност и необходимите мерки за гарантирането й. Това е нашата мисия", обясни Явор Иванов, основател на CarStory.
Платформата вече работи, като покрива около 40% от марките коли на пазара, а амбицията й е до края на годината да покрива 90% от тях. Разработчиците й си партнират с Асоциацията на автомобилните производители в България, а подготвят преговори и с браншовата организация на вносителите на употребявани коли.
В системата се включва и мрежа от оторизирани сервизи, като вече участват над 15 сервиза в София, Бургас и Плевен, а целта е постепенно да се разпространи и в други населени места из страната.
"Коректните продавачи трябва да бъдат разграничени от некоректните. CarStory е едно добро средство за това", категоричен е Явор Иванов.
jasentcho
на 03.04.2018 в 21:24:52 #2В последните 7-8 години сме купили 4-5 автомобила от автокъщи, като само един излезе читав и на реални километри, но пък е с почти непоправим дефект на електрическото управление на волана. Никак не може да се намери стар електрически сервоусилвател, може да се поръча нов, който е по-скъп от колата... Не става и монтаж на механичен такъв. Което означава, че и в случая с най-изгодната за клиента покупка, продавачът всъщност се е отървал от непродаваема кола. Да не обяснявам за тежките случаи на коли, които на практика не знаеш ще стигнат ли от София до Варна, без да стане някаква тъпа история. Че това е опита на нашето семейство с колите от автокъщи и засега караме старите, на по 20 години, поне са по-предвидими от към аварии от новозакупените.
Plovdivmen
на 03.04.2018 в 19:52:21 #1С внесените от вън СТАРИ коли шансът да сте излъгани е на 99%. Няма как всички нововнесени 10 годишни кошници да са по на 130000-150000 км, при условие, че дори в малка и "бедна" България за 1-2 година вече се навъртат по 50000-80000 км. Истината е да се купува кола, закупена и карана в България. Тук хората живеят в града, в който работят. Колкото и често да пътуват, разстоянията са къси (за разлика от Италия и Германия). За манталитета на автоджамбазите няма смисъл да се говори, коректност е непонятен термин за този бизнес.