Най-голямата и силна европейска икономика - Германия, потвърди лидерската си позиция и поведе Европа към забрана на дизеловите автомобили.
Решението на върховния съд в Лайпциг, което даде правото на местните власти да налагат подобни ограничения, имаше мигновен ефект. Хамбург стана първият германски град, който ще забрани старите дизели, за да повиши качеството на въздуха.
Ограничението, засягащо 12 милиона автомобила в Германия, изглежда повече от оправдано, тъй като 70 гpaдa в страната oтчитaт твъpдe мpъceн въздyx, нaдвишaвaщ разрешенитe нивa.
Но то проправя пътя и за други европейски градове да забранят тези коли и кара много хора да си зададат въпроса какво е бъдещето на дизеловото гориво.
Забраната не е моментална и няма да видим незабавно сваляне на замърсяващите коли от пътищата, но тя засилва натиска върху автопроизводителите и държавните органи да се справят с нарастващата криза.
Големите автомобилни компании от няколко години усещат тази тенденция, което ги подтикна да влагат милиарди в развитието на електромобилите.
Ключова роля за любовта им към електричеството изигра и скандалът "Дизелгейт", който показа твърдостта на властите спрямо нарушителите на еконормите.
"Днешните управляващи показват пълен обрат в отношението към дизеловите автомобили след скандала с емисиите на Volkswagen. Този скандал напълно промени индустрията", каза Аман Йохал, директор на международната организация за защита на правата нa потребителите Your Lawyers.
Той предвижда, че както търсенето, така и цените на дизелите ще спаднат. "Очаквам отраженията да се почувстват по света, особено в Европа, където от години продажбите на дизелови коли са силни", заяви Йохал. Прогнозата му е, че все повече собственици ще продават или разменят дизелите си.
Във Великобритания само в рамките на една година се забелязва значителен спад в регистрациите на дизелови автомобили, като пазарният им дял намалява от 45% на 33%.
Германският канцлер Ангела Меркел заяви, че емисиите в страната са малко по-високи от максимално допустимите за ЕС, така че забраната ще бъде наложена само в няколко града. "Разглеждаме решението и ще обсъдим с местните власти как да продължим", увери Меркел.
Общо 200 европейски града са се ангажирали да наложат забраната за движение на стари дизелови автомобили през следващите години.
Белгийската столица Брюксел забрани старите дизели още от началото на настоящата година. Ограничението важи за превозните средства, отговарящи на стандарт ЕВРО-1 и такива, които не се вписват дори и в него. Нарушителите са заплашени от солена глоба - 350 евро.
Забраната постепенно ще бъде разширена и до други дизели, като от 2025 г. единствено автомобилите със стандарт ЕВРО-5 и нагоре ще могат да се движат по улиците на Брюксел. Подобни ограничения ще бъдат наложени и на бензиновите коли.
Дизеловите автомобили ще бъдат ограничени в Лондон от 2019 г. с въвеждането на зона за изключително ниски емисии, която налага на шофьорите дневна такса за ползване.
Рим също ще забрани всички дизелови автомобили от центъра на града от 2024 г., а Париж, Мадрид и Атина се ангажираха дизелите да бъдат забранени до 2025 г.
Барселона смята да забрани достъпа на дизелови коли в централните части на града от 2020 г., а от 2024 г. в центъра няма да бъдат допускани никакви автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Очаква се в следващите месеци още големи европейски градове да се включат в забраната.
"Правни действия срещу замърсен въздух се извършват в цяла Европа, очакваме да се разпространят във всички държави, страдащи от твърде високи нива на азотен диоксид", посочва Джеймс Торнтън, основател и ръководител на природозащитната организация ClientEarth.
Той прогнозира мрачни дни за дизеловото гориво, което вече е изправено пред тежки борби на пазара.
"Индустрията не би могла да получи по-ясно послание: сега е моментът да се внедрят иновации за преход към по-чиста транспортна ера", съветва Торнтън.
psp_11
на 04.03.2018 в 12:26:19 #1Всяко чудо за три дни.. Със същите фанфари спряха атомните централи и после ги пуснаха.. Виждам просто шанс да се оттърват от старите си дизлови автомобили като им намалее цената...