Покупката на чисто нов автомобил е едно от най-лошите финансови инвестиционни решения, които можете да направите. И макар удоволствието от това да карате автомобил излязал от автосалона, е изключително голямо, подобна покупка, често оглавява класациите на най-лошите инвестиционни решения.
Забележете, че говоря за инвестиционно решение, а не за потребителско. Разбира се, че ако можете да си го позволите, покупката на чисто нов автомобил е нещо, което е напълно логично да направите. В крайна сметка важи и правилото - "парите са за да се харчат", макар и аз да бих добавил към това "разумно".
Отново ще повторя, че за покупката на нов автомобил, ключов е момента "да можете да си го позволите", а не да "искате да си го позволите".
Причината за това - покупката на нов автомобил да се смята за лошо инвестиционно решение, е много проста. Това е една значителна по размер покупка (най-често между 30 и 100 000 лева, в зависимост от избрания вид и модел), която губи сериозна част от стойността си още през първата година.
Всъщност, може да се каже, че сте загубили около 20-30% от стойността на закупения от Вас чисто нов автомобил, още след като сте напуснали границите на автосалона. Разбира се, едва ли има някой разумен човек, който би искал да продаде автомобила си още след като го е купил... И все пак, всичко се случва.
Ето защо, сега ще разгледам новите автомобили, които губят най-много от стойността си след първата си година на ползване, според авторитетно автомобилно издание.
- Fiat Panda 0.9 TwinAir 85 Easy
Цена като нова: 12 778 евро
Този модел струва след първата година едва 7 352 евро, или обезценка от 43.5%. Следва забавяне на обезценката на модела, за да стигне тя 73.3% след третата година. Или след три години, моделът струва вече едва 26.7% от първочално платената за него цена.
- Fiat Punto 1.4 Pop+
Цена като нов: 13 335 евро
Текущият модел бе представен през далечната 2005-та и въпреки няколкото ъпдейта, потребителите продължават да го смятат за "поостарял". След първата година ползване, този модел на Fiat, вече е загубил цели 59.5% от стойността си. След три години, той ще се обезцени средно със 73.8%, според изданието whatcar.com.
- Peugeot 308 1.6 Blue HDi 100 Active
Цена като нов: 22 329 евро
Основният проблем за модела е минималното разстояние за краката на пътниците отзад, което го прави лош семеен избор на хечбек. Разбира се, моделът си има и своите предимства като добър двигател и интериор и сериозно обновяване съвсем скоро. И все пак - обезценката след първата година е 48%. След третата година на ползване, ще сте загубили вече 73.9% от платените средства.
- Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTM-2
Цена като нов: 25 068 евро
Този модел е насочен да се конкурира с далеч по-популярните Audi A3 Sportback и BMW 1 Series. Не се изкушавайте обаче от добрата визия на автомобила. Защото ще се разделите с 56.7% от стойността му през първата, както и със 73.9% от платените пари след третата година.
- Skoda Rapid 1.4 TDI CR 90 SE
Цена като нова: 20 664 евро
Чешкият автомобилен производител прави чудесни автомобили, но явно този модел, не са радва на имиджа на бранда. След първата година на покупка, моделът губи 58.3% от стойността си, както и цели 74% след третата година, според данните на whatcar.com.
- Seat Toledo 1.6 TDI 115 Xcellence
Цена като нов: 24 965 евро
Още един представител на групата VW, но този път от испанското му семейство. Моделът, може да се каже, че е много свързан със Skoda Rapid. Това на практика е почти същата кола, но с друга марка. Така че, страда от същите проблеми, включително и сериозната обезценка. Този модел губи 60.5% от стойността си след първата година и 74.2% след третата!
- Vauxhall Cascada 2.0 CDTi 170 Elite
Цена като нов: 37 488 евро
Моделът се описва като добър кабриолет, достатъчно широк за четерима. Това, което е сбъркано при него обаче, е цената. И това се отразява в сериозната му обезценка след покупка - с 60.8% след първата година и с цели 74.7% след третата.
- Fiat Doblo 1.6 Multijet 120 Active (Eco Pack)
Цена като нов: 27 826 евро
Ако търсите ван, то внимавайте. Защото някои модели, могат да се обезценяват сериозно. Този на Fiat например, губи 64.3% от стойността си през първата година и цели 77.3% след третата!
- Alfa Romeo Mito 1.3 JTDM-2
Цена като нов: 18 159 евро
Още един италиански представител в негативната класация. Обезценката на модела е цели 66.7% за година. И това ако не е лоша инвестиция... След три години на ползване пък, загубата за купувача възлиза вече на 78.1%.
- Renault Zoe I-Dynamique Nav Quick Charge
Цена като нов: 32 977 евро
Обезценката на автомобила е цели 75% през първата година! След три години на ползване пък, той струва вече с цели 82.4% по-малко. Това е малко странно за електромобилът, който изминава 170 мили с едно зареждане и съчетава практичността с дълъг списък от стандартно оборудване. И все пак, ако ще го разглеждате от инвестиционна гледна точка...